جنگ پیچیده ترکیه و پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- زمکان سلیم، پژوهشگر موسسه چتم هاوس لندن معتقد است جنگ پیچیده ترکیه و پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق، امکان کشیده شدن پای حزب دموکرات کردستان عراق به این منازعه را ممکن می کند و از طرفی، دولت عراق توان مقابله با اشغال نظامی ترکیه و یا بیرون کردن پ.ک.ک را ندارد.

به گزارش کردپرس، زمکان سلیم، پژوهشگر اندیشکده چتم هاوس لندن، جنگ کنونی میان ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در اقلیم کردستان را بسیار پیچیده توصیف کرده و به نشریه نیو عرب گفته است ممکن است ناخواسته، برخی طرف های دیگر مانند دولت عراق و حزب حاکم دموکرات کردستان در اقلیم کردستان درگیر این منازعه شوند.

او درباره علت سکوت دولت عراق نسبت به این موضوع گفته است دولت عراق با چالش های فراوان دیگری درگیر است و برای بغداد مقدور نیست به صورت جدی وارد این موضوع شوند.

 او توضیح داد دولت عراق توانایی مقابله با اشغال برخی مناطق اقلیم کردستان توسط ترکیه را ندارد و از طرفی دیگر، دولت مرکزی عراق نمی تواند پ.ک.ک را که در صعب العبورترین مناطق این کشور مستقر است، بیرون کند.

این پژوهشگر موسسه چتم هاوس با اشاره به رقابت تاریخی میان حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک گفت: پ.ک.ک حزب دموکرات را به عنوان متحد ترکیه نگاه می کند، حزب دموکرات کردستان عراق نیز پ.ک.ک را رقیب خود در رهبری کردن جریان های کردی در منطقه می داند.

او با اشاره به این که در حال حاضر نبرد فقط میان ترکیه و پ.ک.ک برقرار است، احتمال کشیده شدن حزب دموکرات به این جنگ را بعید ندانست اما هشدار داد این مسئله بی ثباتی در منطقه را بیشتر می کند.

زمکان سعید با اشاره به گسترش مناطق درگیری به مناطق پرجمعیت در منطقه اقلیم کردستان هشدار داد تا زمانی که تلاش های دیپلماتیک جدی برای متوقف کردن جنگ صورت نگیرد، جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک در اقلیم کردستان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2773230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha