نقش کردها در روند عادی سازی روابط آنکارا- دمشق

سرویس جهان- سه کارشناس مسائل خاورمیانه معتقدند کنترل بخش هایی از سوریه به مانعی جدی در عادی شدن روابط میان ترکیه و دولت سوریه تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، مقامات ارشد دولت ترکیه، از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور اخیرا تمایل خود را برای عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق اعلام کرده اند. این در حالی است که ترکیه بخش هایی از شمال و شمال غرب سوریه را در اشغال خود دارد و به دنبال ایجاد کمربند امنیتی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به عمق 40 کیلومتر در شمال شرق سوریه است.

برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند با توجه به حضور آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و کنترل بخش های مهم و غنی از ذخایر سوریه توسط اداره خودگردان کردی و به زعم آنکارا، شاخه سوری پ.ک.ک، این مسئله نقشی اساسی در تحقق یا عدم تحقق روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه دارد.

سونر جاغبتای، مدیر برنامه ترکیه در اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است ترکیه در نظر دارد بشار اسد را برای ضربه زدن به پ.ک.ک در سوریه و در نتیجه متوقف کردن فعالیت آن با خود همراه کند. او با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردها ادعا کرد که واشنگتن نخواهد گذاشت ترکیه برای رسیدن به هدف خود وارد این مناطق شود.

مونا یعقوبیان، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای اندیشکده صلح آمریکا نیز درباره نقش کردها در عادی سازی روابط آنکارا-دمشق به خبرگزاری فرانسه گفته است با توجه به این که کردها بخشی از قلمرو سوریه را در اختیار دارند، باید دید که آیا ترکیه و سوریه می توانند توافق نامه قدیمی آدانا را در مورد حق ترکیه برای تعقیب نیروهای مسلح کرد در داخل سوریه احیا کنند. او با اشاره به حضور صدها نیروی آمریکا در سوریه بر این باور است که جدی شدن روند عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات در آمریکا، می تواند به تغییر سیاست آمریکا در سوریه منجر شود.

آرون استین، رئیس اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در آمریکا نیز درباره فاکتور کردها در مسئله عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا به AFP گفته است با توجه به این که ترکیه خواهان حمایت سوریه از این کشور در بیرون راندن کردها از شمال شرق سوریه، حضور آمریکا در این مناطق می تواند چالش بیشتری برای این طرح ترکیه ایجاد کند.

کد خبر 2773244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha