اعتراض گسترده زنان به لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل در شهرهای مختلف ترکیه 

سرویس ترکیه - زنان در شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آدانا، دیاربکر، شرناخ، ماردین، و اورفا به تصمیم حکومت برای لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل اعتراض کردند.

به گزارش کردپرس، زنان عضو حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و جنبش زنان آزاد (TJA) و همچنین بسیاری از زنان کرد و آزادی خواه ترکیه در شهرهای مختلف این کشور از جمله استانبول، آدانا، شرناخ، اورفا، مالاتیا، ختای، ماردین، دیاربکر، باتمان، بینگل، ازمیر و آنتالیا، به تصمیم حکومت برای لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل نماینده HDP اعتراض کردند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، اعضای شورای زنان HDP و اعضای TJA شاخه استانبول با برگزاری تجمعی، لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل را توطئه ای علیه کُردها و زنان مبارز دانستند. زلیخا گُلوم نماینده HDP از استانبول در سخنانی گفت: «موضوع، موجی از حملات علیه تمامیت HDP، و علیه خواست و اراده کُردها است.»

گلوم با بیان این که قتل دنیز پویراز (عضو جوان جان باخته HDP در حمله مسلحانه به دفتر این حزب در ازمیر) حرکتی جدا از لغو مصونیت قضائی گُزل نبود، گفت: «ما به خوبی می دانیم که این حکومت چگونه از مبارزه مردم، از مبارزه کردها، از مبارزه زنان کرد و در کل از HDP می هراسد. این حکومت می‌داند که دیگر محبوب نیست، قدرتش را از دست خواهد داد و همچنین می‌داند که حزب ما مقاوم‌ترین ساختار و مبارزترین گروه در برابر آن است.»

دیلک اوزر سخنگوی شورای زنان استانبول نیز با توطئه دانستن برنامه لغو مصونیت قضائی علیه گُزل، گفت: «این تصمیم بر پایه بن بست تحمیل شده از سوی حکومت بر مسئله کرد بنا نهاده شده است. در این کشور سیاستی بر مبنای خاموش کردن و سرکوب همه گروه های طرفدار دموکراسی، برابری و آزادی وجود دارد.»

اوزر با تاکید بر اینکه HDP تضمینی برای برقراری سیاست دموکراتیک در ترکیه است، گفت: «HDP حزب محبوب میلیون ها نفر از زنان و جوانان است. زنان بزرگترین پاسخ را به حکومتی خواهند داد که با توطئه علیه نمایندگان و شهرداران ما در تلاش برای ایجاد حکومتی یکدست هستند.»

اوزر با بیان اینکه گزل صدای زنان کرد است، گفت: «کسانی که از سیاست‌های حکومت حمایت می‌کنند باید بدانند که حملات امروز به سمرا فردا علیه آنها نیز انجام خواهد شد. در اینجا ما فریاد می زنیم: سمرا گزل نماینده خواست و اراده ماست، دفاع از سمرا دفاع از مبارزه زنان است. این حمله به اراده مردم و زنان نمی‌تواند ما را از مبارزه مان باز دارد.»

زنان در شهرهای دیگر ترکیه نیز با برگزاری تجمع هایی به لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل اعتراض کردند.

گفتنی است در پی انتشار تصاویر سمرا گُزل نماینده HDP، با ولکان بورا یکی از اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) در رسانه های ترکیه، یک پرونده قضائی علیه این نماینده تشکیل شد. پرونده لغو مصونیت قضائی با فوریت از سوی دادگستری به نهاد ریاست جمهوری ارسال شد و ظرف یک روز با امضای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور به هیأت رئیسه مجلس ترکیه ارجاع گردید. این حکم به زودی در صحن علنی مجلس ترکیه به رأی گذاشته خواهد شد.

جزئیات این خبر را در اینجا بخوانید.

کد خبر 27733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha