آخرین  مهلت حضور  ارتش ترکیه در اقلیم کردستان/ امیر مام والی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_  امیر مام والی تحلیلگر و ناظر سیاسی اقلیم کردستان در یادداشتی ضمن اشاره به تهاجمات اخیر ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان نوشت: دولت ترکیه از ابتدای تاسیس اقلیم کردستان این منطقه را به مثابه زخمی بر پیکر خود تلقی ‌کرده است. از این رو همیشه در تلاش برای ریشه کن کردن و نابودی این زخم بوده است.ترک‌ها واضح و بی پرده این نفرت خود را در مقابل ما کُردها از خود نشان داده‌اند و خاک اقلیم کردستان را به عنوان بخشی از جغرافیای کهن دولت عثمانی می‌پندارند و به رسمیت می‌شناسند.

 به گزارش کردپرس، امیر مام والی در یادداشت خود به این موضوع پرداخت که دولت ترکیه به بهانه وجود نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در خاک اقلیم کردستان در مدت سه سال اخیر بارها خاک این منطقه را مورد عملیاتها و تهاجمات نظامی خود قرار داده است که برخی از این عملیاتها از سوی ریاست وقت اقلیم کردستان حمایت شده‌اند.

از تاریخ 2024/6/15 ارتش ترکیه عملیات نظامی دیگری را بر علیه خاک اقلیم کردستان آغاز کرده است، این عملیات نیز به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان انجام گرفته است. تهاجم اخیر ارتش ترکیه در مناطقی از استان دهوک صورت گرفته است که این عملیات تا کنون شامل 238 بار بمباران و حمله بوده است و بیشتر این حملات به مناطق مختلفی از استان دهوک انجام شده است.نیروهای ارتش ترکیه در مناطق کانی ماسی از محدوده «بروار علیا» به عمق 15 کیلومتر وارد خاک اقلیم کردستان شده‌اند.

ارتش ترکیه در این منطقه نیروهای پیاده نظام خود را توسط بالگرد برای رفتن به مناطق آمیدی فرود می‌آورد و سربازهای خود را از منطقه بامه‌رنیشه نیز به مناطق دیگر انتقال می‌دهد.

اکنون موضوع عقب نشینی یا ماندن نیروهای ارتش ترکیه در داخل خاک اقلیم کردستان بحث داغی است، بنابراین سوال می‌شود که آیا نیروهای ترکیه در خاک اقلیم کردستان باقی خواهند ماند یا عقب نشینی می‌کنند؟

طبق قرائن موجود و اطلاعات بنده، ارتش ترکیه از خاک اقلیم کردستان عقب‌نشینی نخواهد کرد و در این منطقه باقی خواهد ماند. قبلا نیروهای حشدالشعبی همواره ارتش ترکیه را مورد حمله و تهدید قرار می‌دادند اما تا کنون در مقابل این عملیات جدید سکوت اختیار کرده‌اند. دلیل آن این است که اکنون جبهه روسیه و ایران و چین در خصوص بقای نظامی این نیروها در اقلیم کردستان موافق هستند.

بر اساس شواهد و قرائن به نظر من جبهه مذکور برای اخراج نیروهای آمریکایی از سوریه در آینده‌ای نزدیک و کمک و همکاری ترکیه در این باره، برنامه دارد، و درمقابل ایران و روسیه نیز در خصوص اینکه کردستان سوریه و برخی دیگر از مناطق این کشور به نوعی تحت سلطه ترکیه قرار گیرد، سکوت اختیار کنند و در اقلیم کردستان نیز عرصه بیشتری را تحت سلطه خود قرار دهد.

در اینجا یک احتمال وجود دارد اگر آمریکائیها با خروج از سوریه موافقت کنند بعید نیست که دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهند تا از جبهه ایران و روسیه و چین خارج شود، در این صورت به نظر بنده ایران و روسیه با دادن امتیازاتی میان کُردهای سوریه با رژیم بشار اسد توافق برقرار می‌کنند و آمریکایی ها نیز از این توافق استقبال می‌کنند، آن گاه ایران از طریق نیروهای نیابتی خود مانند نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق، ترکیه را تحت فشار قرار می‌دهند و آنها را مجبور به خروج از خاک اقلیم کردستان می‌کنند.

کد خبر 2773310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha