نزدیک شدن بغداد و واشنگتن به توافق بر سر خروج نیروهای آمریکا از عراق/اختلاف اصلی تعطیلی پایگاه هریر

سرویس جهان- به نوشته روزنامه نشنال، مقامات آمریکا و عراق به توافق ایجاد زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی نزدیک شده اند هرچند برخی اختلافات از جمله تعطیلی پایگاه هریر در اربیل همچنان باقیست.

به گزارش کردپرس، روزنامه نشنال در گزارشی ادعا کرد که مقامات عراق و آمریکا، بیش از هر زمان دیگری به توافق برای خروج 2500 نیروی نظامی آمریکا از عراق نزدیک شده اند.

بر اساس این گزارش، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در داخل با فشارهای زیادی برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا مواجهه است اما آمریکا با بهانه قرار دادن تهدیدهای داعش نسبت به این موضوع نگران است.

جواد البولانی، رئیس کمیسیون  امنیتی و دفاعی مجلس عراق به این روزنامه گفته است بغداد و واشنگتن در حال اعمال آخرین اصلاحات و تکمیل توافق خروج نیروهای ائتلاف از جمله آمریکا از عراق هستند. او تاکید کرد توافق در مراحل نهایی قرار دارد. این عضو پارلمان تاکید کرد که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که ماموریت کنونی این نیروها در عراق به اتمام رسیده است.

ژنرال پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به مذاکرات وزرای دفاع آمریکا و بغداد در این مورد تاکید کرده است که مسئله خروج نیروهای ائتلاف از عراق در دستور کار است. با این حال، او از اظهارنظر درباره تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عراق خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا به بهانه ادامه حضور داعش در عراق و تهدیدهای آن، زیاد به خروج 2500 نیروی نظامی خود از عراق تمایل ندارد.

این روزنامه به نقل از منابع عراقی ادعا کرد که دو طرف بر سر آغاز خروج نیروهای ائتلاف از عراق توافق کرده اند اما از طرفی دیگر، آنها بر سر ادامه حضور برخی نیروها، تحت عنوان مسئول آموزش نیروهای امنیتی عراق، تحت یک توافق جدید امنیتی توافق دارند.

بر اساس این گزارش، آمریکا با خروج نیروهایش از پایگاه الاسد در غرب عراق مشکلی ندارد اما نمی خواهد پایگاه و فرودگاه هریر در اربیل را ترک کند. بهانه واشنگتن برای ترک نکردن این فرودگاه، استفاده از آن برای مقابله با داعش در سوریه است. منابع عراقی به نشنال گفته اند که مقامات عراقی به آمریکایی ها گفته اند حتی در سال 2014 نیز که نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش به عراق وارد شدند، با استقرار آنها در پایگاه هوایی هریر موافق نبوده اند.

روزنامه نشنال مهم ترین اختلاف نظر کنونی آمریکا و عراق برای نهایی کردن توافق را ادامه حضور نیروهای آمریکا از پایگاه هریر یا ترک آن عنوان کرده است.

کد خبر 2773315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha