بیانیه احزاب ترکمن و اعراب در مخالفت با برگزاری نشست شورای استانی کرکوک

پس از انتشار خبری مبنی بر این که گویا نشست شورای استانی کرکوک در بغداد برگزار خواهد شد جبهه ترکمانی و عربی کرکوک بیانیه‌ای را در مخالفت با برگزاری این نشست برگزار کردند، رئیس شورای نیز این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، روز شنبه سخنگوی جبهه ترکمانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هر نشستی و توافقی بدون حضور جبهه ترکمانی فاقد اعتبار است، ما نیز در صورت احتمال برگزاری چنین نشستی راهکار قانونی را در پیش خواهیم کرد.

همچنین اعضای جامعه عرب در شورای استانی کرکوک در پیامی اعلام کردند  شرکت در نشستی  که خارج از ماده قانونی ۱۳ انتخابات شورای استانی باشد را رد می‌کنند.

مطابق قانون باید انتخاب رئیس و اعضای شورای استانداری کرکوک با مشارکت همه اقلیتها انجام گیرد و نباید هیچ اقلیتی به حاشیه رانده شود.

در پاسخ دفتر رسانه‌ای راکان جبوری رئیس سنی شورای استانی کرکوک اعلام کرد از هیچ حزبی برای شرکت در نشست شورا در کرکوک یا هر مکان دیگری دعوت نکرده‌ایم، و اخباری که در رسانه‌های در این باره منتشر می‌شوند صحت ندارند.

پس از آنکه شایعه‌ای مبنی بر این که نشست شورای کرکوک در بغداد به منظور تعیین استاندار و رئیس شورا  تشکیل خواهد شد، عامر جبوری مشاور نخست وزیر عراق در امور کرکوک هنگام شرکت در برنامه نیمروزی شبکه روداو گفت: انتظار می‌رود که نشست شورا برگزار شود و تکلیف این موضوع مشخص شود زیرا این مسئله برای کرکوک بسیار مهم است.

عامر جبوری در خصوص برقراری توافق بر سر تعیین استاندار، رئیس شورا و مناصب مدیریتی دیگر اعلام کرد چنین اخباری صحت ندارد و تنها اظهارات شبکه‌های اجتماعی هستند هیچگونه توافقی با هیچکدام از احزاب برای تقسیم مناصب شورای استانی کرکوک صورت نگرفته است.

شورای استانی کرکوک که از ۱۶ عضو تشکیل شده است حزب اتحادیه کردستان ۶ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۵ کرسی اقلیتهای مسیحی که به کرسی‌های اتحادیه میهنی نزدیک هستند یک کرسی و اقلیتهای عرب ۶ کرسی و ترکمن‌ها نیز ۲ کرسی به دست آورده‌اند.

کد خبر 2773912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha