توقف عملیات در حریم اثر تاریخی «بداق سلطان»/ شهرداری استعلام نگرفته بود

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مهاباد از پیگیری، تذکر و هشدار به شهرداری مهاباد جهت توقف عملیات شهرداری در حریم اثر تاریخی «بداق سلطان» خبر داد و گفت: عملیات متوقف شده است.

 به گزارش کردپرس، پس از انتشار خبر تخریب محوطه اثر تاریخی «بداق سلطان» با عنوان (شهرداری مهاباد حریم اثر ملی «بداق سلطان» را تخریب کرد ) و پیگیری های خبرنگار کردپرس، واحد جولایی  در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری بیان کرد: اخیرا شهرداری مهاباد اقداماتی را جهت بهسازی در حریم اثر بداق سلطان انجام داده که این اقدامات سطحی بوده و آنچنان که بزرگنمایی شده نبود، اما در هر صورت به دلیل اینکه اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری مهاباد بدون استعلام از میراث فرهنگی انجام گرفته این عملیات در حال حاضر متوقف شده است.

او ادامه داد: هرگونه عملیاتی در محدوده حریم آثار تاریخی باید پیش از اجرا از میراث فرهنگی کسب استعلام شود، اما متاسفانه در مورد اخیر شهرداری از میراث فرهنگی کسب استعلام نکرده بود.

جولایی افزود: بنابراین با پیگیری، تذکر و هشدار میراث فرهنگی مهاباد، شهرداری نسبت به جمع آوری سرسره بازی در محوطه اقدام کرد و مقرر شد هرگونه عملیات در جهت ساماندهی یا ایجاد فضای سبز، قبل از اجرا در محوطه آثار تاریخی به میراث فرهنگی ارائه شود تا در شورای میراث فرهنگی بررسی‌های لازم برای آن انجام بگیرد و در صورت لزوم چنانچه میراث فرهنگی آن را تایید کند به مرحله اجرایی برسد.

رییس اداره میراث فرهنگی بیان کرد: هر گونه عملیاتی در حریم آثار تاریخی باید بر اساس رعایت ضوابط حریم اثر و تحت نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

 آرامگاه "بداق سلطان" (حکمران مهاباد در دوران صفویه) یکی از بناها و اماکن مذهبی در مهاباد است  که در زبان کردی به (گومبەزان) نیز  مشهور است. این نما  پلان مستطیل با طاق نماهایی در جدار خارجی دارد و متشکل از ۲ بخش ورودی و طاق اصلی است. این بنا بر سر مزار "بداق سلطان" ساخته شده است.

دوران حکومت "بداق سلطان" یکی از شکوفاترین دوران تاریخ این شهر به شمار می‌رود و آثار تاریخی فراوانی از جمله مسجد جامع و پل سوور مهاباد در دوران وی ساخته شد.

کد خبر 2773933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha