انتخاب استاندار کرکوک قانونی نیست و مشکل این استان را حل نخواهد کرد

سخنگوی حزب دمکرات کردستان گفت: «درخصوص تغییرات و آخرین تحولات مربوط به تشکیل دولت محلی کرکوک، ما بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات کرکوک می‌دانستیم که نتایج نشان دهنده اراده واقعی ساکنان کرکوک نیست، اما به‌خاطر منافع عمومی کرکوک و با درنظر گرفتن اوضاع این شهر و کل روند سیاسی، چشم پوشی کردیم».

به گزارش کردپرس، محمود محمد، سخنگوی حزب دمکرات کردستان در کرکوک بیان کرد: «تاکنون تلاشهای بسیاری برای رسیدن به راه حل مناسب در کرکوک صورت گرفته است، زیرا وضعیت کرکوک یک وضعیت استثنایی است و راه حل هم باید یک راه حل استثنایی و در خدمت رفاه، صلح و ثبات مردم این شهر باشد».

وی در ادامه می‌گوید: «در راستای این تلاشها، جلسات متعددی با احزاب عرب و ترکمان برگزار شد. در آخرین دیدار با مسعود بارزانی، در تاریخ 4 آگوست 2024 با حضور تمامی نمایندگان عرب و ترکمان تأکید شد که راه حل ها باید همراه با درنظر گرفتن حقوق همه اقلیت های کرکوک و درچارچوب توافق و اجماع ملی باشد، همه متفق القول بودند که تجربه‌های گذشته نباید تکرار شود و نظر مسعود بارزانی هم این بود که یک استاندار کرد و بی طرف که مورد قبول همه احزاب برنده باشد، منصوب شود».

محمود محمد می‌افزاید: «در نتیجه مذاکرات توافق شد که استاندار کرکوک به صورت دوره ای و سه جانبه باشد، هر یک از احزاب می‌خواستند که اولین استاندار از اقلیت آنها باشد و مسعود بارزانی هم تأکید داشتند که اولین استاندار باید یک کُرد باشد و از آنها خواست که درصورت عدم موافقت با این شرط که برای اولین بار استاندار یک کرد بی طرف باشد، بروند با اتحادیه میهنی به توافق برسند، اما همه آنها حاضر به توافق با اتحادیه میهنی درمورد انتصاب استاندار نشدند. پس از آن جلسات متعدد دیگری نیز برگزار شد، علیرغم اینکه هربار هم حد نصاب قانونی برای تعیین استاندار تکمیل می‌شد، اما نقش جناب نخست وزیر و تلاش ها و میانجی‌گری های ایشان را درنظر داشتیم، چون موضوع در دست ایشان بود و برای جمع کردن احزاب و رسیدن به یک راه حل مناسب برای کرکوک بسیار تلاش کردند».

سخنگوی حزب دمکرات کردستان همچنین گفت: «آنچه که در 10 آگوست در هتل رشید بغداد برای انتصاب استاندار و دولت محلی کرکوک بدون اطلاع همه احزاب و در غیاب نمایندگان ترکمان و بخشی از اعراب و حزب دموکرات کردستان انجام شده است قانونی نیست و ایراد دارد. معتقدیم آنچه انجام شد نمی‌تواند راه حلی برای غلبه بر مشکلات کرکوک باشد. حل مشکلات این شهر و التیام درد مردم کرکوک با چانه زنی‌ها و بازی های سیاسی قابل انجام نیست. راه حل این است که تک روی نشود، برای به حاشیه راندن احزاب تلاش نشود و همه احزاب با حسن نیت و در راستای خدمت به مردم در مدیریت کرکوک مشارکت کنند».

کد خبر 2773956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha