اقلیم کردستان در جستجوی تسلیحات پیشرفته: از توپخانه تا سامانه‌های دفاع هوایی

سرویس جهان- تحویل ثوپ های کششی M119آمریکا به نیروهای کرد عراقی، بدون شک یک تحول مثبت و نشانه دیگری از مشارکت پایدار بین ارتش ایالات متحده و پیشمرگه بود. اما آنها، با ادامه تهدید احیای داعش و افزایش تنش‌ها در منطقه، به چیزهای بیشتری نیاز دارند.

به گزارش کردپرس، ایالات متحده اوایل این ماه به نیروهای پیشمرگ کردستان عراق تعدادی توپ هویتزر تحویل داد، اقدامی که بدون شک قدرت نظامی محدود این منطقه را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. اگرچه کردها قطعاً از این اقدام استقبال می‌کنند اما منطقه اقلیم کردستان هنوز فاقد قابلیت‌های دفاعی حیاتی است که عمدتاً به دلیل امتناع دولت فدرال عراق از صدور مجوز انتقال تسلیحات ضروری به آنها است.

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۶ آگوست امسال از تحویل توپ های هویتزر ۱۰۵ میلی‌متری M119 آمریکایی خبر داد. مارک استرو، کنسول آمریکا در مراسم تحویل، این انتقال «از پیش برنامه‌ریزی شده» را "یک نقطه عطف در افزایش ظرفیت نیروهای پیشمرگه» توصیف کرد.

واشنگتن در سال ۲۰۱۷ انتقال ۳۶ قبضه توپ M119 برای تجهیز دو گردان توپخانه نیروهای کرد عراق را تصویب کرد.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه داعش که در سال ۲۰۱۴ پس از اعلام خلافت خودخوانده این گروه بر بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه تشکیل شد، اغلب وسایل نقلیه نظامی از جمله خودروی زرهی هاموی، کامیون و خودروهای ضد مین را به پیشمرگه ها تحویل داده است. تحویل این نوع توپ کششی نمونه نادری از تامین تسلیحات سنگین توسط ائتلاف و تقویت قدرت نظامی پیشمرگه، علاوه بر تدارکات معمول است.

حتی زمانی که پیشمرگه‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به تنهایی در شمال خط دفاعی در برابر داعش مقاومت می‌کردند، دولت عراق خواستار آن شد که هرگونه وسیله نقلیه و تسلیحاتی که توسط ائتلاف برای آنها اختصاص داده می‌شود، ابتدا از مسیر بغداد عبور کند. کردها اغلب شکایت می‌کردند که عراقی‌ها بعداً آنها را دستکاری می‌کنند. به نظر می‌رسد که این موضوع تغییر چندانی نکرده است.

بابکر زیباری، مشاور نظامی رییس منطقه اقلیم کردستان و رئیس سابق ستاد ارتش عراق، در ماه ژوئن به رسانه‌های محلی کرد گفت که دولت عراق مانع از تامین پهپاد برای پیشمرگه توسط ائتلاف می‌شود.

زیباری بدون مشخص کردن نوع پهپادهای مورد نظر ائتلاف به شبکه تلویزیونی روداو گفت: «آنها [ائتلاف] می‌خواستند چند پهپاد بیاورند اما آنها [بغداد] موانع زیادی ایجاد کردند و از تحویل آن جلوگیری کردند.»

حتی تامین پهپادهای بدون سرنشین اولیه مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا می‌تواند قابلیت‌های محدود اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی پیشمرگه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. چنین پهپادهایی همچنین می‌توانند به عنوان دیده بان برای توپخانه‌هایی مانند M119 عمل کنند و نظارت بلادرنگ بر مکان‌های مهمی مانند میدان گازی کور مور که تحت حملات متناوب پهپادی و راکتی قرار گرفته‌اند، را فراهم کنند.

قدرت هوایی نیروی پیشمرگهنیز به جز در اختیار داشتن برخی هلیکوپترهای کوچک ترابری، بسیار محدود است و هیچ هواپیمای جنگی ندارد. پهپادهای نظاراتی و مهمات سرگردان مینیاتوری مانند سوئیچ‌بلیدهای استفاده شده در اوکراین می‌توانند تا حدی این کمبود قدرت هوایی را جبران کنند.  اما اظهارات اخیر زیباری نشان می‌دهد که بغداد با تامین چنین قابلیت‌های ابتدایی برای نیروهای پیشمرگه توسط ائتلاف موافقت نخواهد کرد.

زمانی که کردهای عراق در سال ۲۰۰۳ برای سرنگونی رژیم صدام حسین با ایالات متحده متحد شدند، واشنگتن به آنها گفت که می‌توانند انتظار تامین موشک‌های ضد تانک هدایت شونده فایر اند فورگت FGM-148 جاولین را داشته باشند.  اما در نهایت، نیروهای پیشمرگه جاولینی دریافت نکرد ولی از فرصت حمله تحت رهبری ایالات متحده به رژیم صدام، برای غنیمت گرفتن چندین تانک T-55 عراقی ساخت شوروی استفاده کرد زیرا ارتش صدام در حال از هم پاشیدن بود. پیشمرگه هنوز برخی از این تانک‌های زنگ زده قدیمی را در اختیار دارد زیرا نتوانسته‌ نوع مدرن‌تر آن را خریداری کنند. از سوی دیگر، ارتش عراق تانک‌های پیشرفته‌تر آمریکایی M1A1 آبرامز و روسی T-90 را خریداری کرده است که هیچ کدام از این نوع تجهیزات پیشرفت را به نیروهای پیشمگ نداده است.

اما یک دهه بعد و پس از حمله داعش به کردستان عراق در آگوست ۲۰۱۴، پیشمرگه‌ها به خاطر این که آلمان برای دفاع از مواضع آنها در برابر وسایل نقلیه انفجاری دست‌ساز سنگین و مرگبار داعش، موشک‌های ضد تانکی MILAN را در اختیار آنها قرار داد، از این کشور سپاسگزاری کردند.

دوباره کردستان عراق خود را در معرض اشکال جدید تهدیدها می‌بیند که نیازمند به اقدامات پیچیده‌تر برای دفع این تهدیدها دارد. فرودگاه اصلی شهر اربیل تحت حملات مکرر موشک‌ها ، پهپادها و راکت‌ها از سوی شبه‌نظامیان قرار گرفته است. برخی از این حملات کشنده بوده‌اند. نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده توانسته‌اند از حملات مستقیم علیه سربازان خود در منطقه دفاع کنند اما کردهای عراق به سیستم های دفاع هوایی نیاز دارند تا بتوانند حداقل، خود بتوانند موشک‌ها و پهپادها را رهگیری کنند. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، این نیاز فوری را در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی نیوز در ماه فوریه تکرار کرد.

قانون بودجه دفاعی سال ۲۰۲۴ آمریکا که توسط کنگره تصویب شد، شامل بندی برای تجهیز نیروهای پیشمرگ به سیستم های دفاع هوایی است. با این حال، بغداد ممکن است هرگونه ابتکاری را برای عملی شدن این کار مسدود کند.

تحویل M119 بدون شک یک تحول مثبت و نشانه دیگری از مشارکت پایدار بین ارتش ایالات متحده و پیشمرگه بود. اما آنها، با ادامه تهدید احیای داعش و افزایش تنش‌ها در منطقه، به چیزهای بیشتری نیاز دارند.

منبع: مجله فوربز آمریکا

کد خبر 2774022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha