اقلیم کردستان و دو شهر فراموش شده کرکوک و موصل

سرویس ترکیه - نور الدین دمیرتاش عضو ارشد حزب کارگران کردستان، در یادداشتی با محکوم کردن همکاری دولت های عراق و اقلیم کردستان با حکومت ترکیه، به بررسی تلاش ترکیه برای به دست گرفتن حاکمیت دو شهر کرکوک و موصل پرداخت. 

به گزارش کردپرس، نورالدین دمیرتاش عضو ارشد حزب کارگران کردستان (PKK) و برادر صلاح الدین دمیرتاش رئیس سابق و در بند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) هدف حکومت ترکیه از حملات اخیر به اقلیم کردستان را به دست آوردن حاکمیت موصل و کرکوک دانست. او با ننگ دانستن سیاست های دولت اقلیم کردستان در قبال شنگال، مخمور و دو شهر موصل و کرکوک، از مردم کردستان عراق خواست تا سکوت خود را در برابر کشتار مردم این مناطق از سوی حکومت ترکیه بشکنند.

نور الدین دمیرتاش در یادداشتی جدید در رسانه سیاست آزاد نو (Yeni Özgür Politika) نوشت: «در حالی که حمله های حکومت ترکیه در جریان هستند، می توان پرسید چه موضوعاتی مربوط به موصل-کرکوک وجود دارد؟ موضوعات بسیاری در این زمینه وجود دارند. زیرا در پس این حملات، هدف بزرگی وجود دارد؛ این که این دو شهر تحت حاکمیت حکومت ترکیه قرار گیرند.
حملات حکومت ترکیه به شنگال و مخمور در هیچ جای جهان مشروعیت قانونی ندارند با این حال این حملات به امری عادی مبدل شده اند. اما ما نباید این وضعیت را وضعیتی بدیهی و عادی تلقی کنیم. مردم کردستان عراق اگر بفهمند که هدف از این حملات به دست آوردن حاکمیت موصل و کرکوک است، سکوت خود را در قبال این وضعیت خواهند شکست.»

او با انتقاد از سیاست حکومت عراق و دولت اقلیم کردستان در برابر حملات ترکیه نوشت: «حکومت عراق و دولت اقلیم کردستان که در برابر این حملات منفعلانه رفتار کرده اند، به این ترتیب در همه جنگ ها و جنایات علیه بشریت شریک شده اند. عراق با وجود غنای فرهنگی هزاران ساله خود، در حال حاضر یکی از غیرقابل اعتمادترین و بحران زده ترین کشورهای جهان است. این دروغ که کردستان عراق دارای صلح و آرامش است، به اندازه کافی توسط بحران های اقتصادی، فساد، دزدی و خودکشی هایی که هر روز رخ می دهد، آشکار شده است. نه تنها قدرت های جهانی، بلکه حاکمان عراق نیز مسئول این وضعیت هستند. این موضوع درباره حزب دموکرات کردستان (پارتی) نیز صدق می کند. هر دوی این دولت ها تقریباً در دستان حکومت ترکیه گروگان گرفته شده اند.»

دمیرتاش با طرح این پرسش که «غرور ملی - دموکراتیک عراق و اقلیم کردستان کجاست؟» افزود: «ما نباید اجازه دهیم که این کشور زیر پاهای ترکیه له شود. برای این منظور باید به موصل و کرکوک به عنوان مناطق اصلی ارتباط عراق و اقلیم کردستان نگاه کرد.» او از تفاهم بر سر جدایی کرکوک از موصل و شنگال انتقاد کرد و گفت که پارتی باید به جای سرزنش دیگران در رفتارهای خود بازنگری کند.

دمیرتاش با یادآوری روند جنگ علیه داعش در کرکوک و موصل و واگذاری گام به گام این شهرها به ترکیه نوشت: «بازار کرکوک را آتش زدند و بازسازی آن را به شرکت ترکیه ای سپردند. مرمت قلعه کرکوک توسط شرکت ترکیه ای انجام گرفت. بازسازی موصل که در طول جنگ ویران شده بود در اختیار شرکت های ترکیه ای قرار گرفت. در هر دو جا از ترکمن ها استفاده می کنند و برای آینده سرمایه گذاری می کنند. آنها محاسبه می کنند که چگونه این شهرها را مالک شوند. کرکوک تا حدود زیادی تحت کنترل ترکیه بوده است اما وضع موصل از این هم بدتر است. انگار نه انگار که ربطی به کردستان داشته باشد. حتی کسی نامی از آن به میان نمی آورد و به فراموشی سپرده شده است.»

عضو ارشد PKK با بیان این که رابطه پارتی با شنگال و مخمور رابطه ای خصمانه است نوشت: «این موضوع یک ننگ ملی بزرگ است. این دشمنی ابعادی وسیع تر از عراق و خاورمیانه دارد.»

نورالدین دمیرتاش در پایان تشکیل دولت خودگردان را به عنوان راه حلی برای ایجاد ثبات در مناطق کرکوک و موصل عنوان کرد و نوشت: «اگر اراده ملی - دموکراتیک نشان داده شود، الگوی شنگال می تواند راه حل خوبی برای حل مسائل موصل و کرکوک باشد. کافی است که مردم در برابر فاشیسم AKP-MHP به عنوان دشمن کردستان و سیاست گروگانگیری و اشغالگری آن سر تسلیم فرود نیاورند. به این منظور به ویژه مردم کردستان عراق و همه نیروهای طرفدار حقوق بشر، و نیروهای ملی گرای کرد باید مردم شنگال، مخمور، و کردستان سوریه را در آغوش گرفته و سکوت خود را در برابر کشتار این مردم بشکنند.»

کد خبر 27741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha