فلسطینی جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو آغاز ‌شد

با اهدای جایزه ویژه «قلب افتخار سارایوو» به «ایلیا سلیمان» کارگردان سرشناس فلسطینی و با اکران فیلم سینمایی «آخر تابستان من» به کارگردانی «دانیس تانوویچ» سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» آغاز شد. 

به گزارش کرد پرس، سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» Sarajevo، شب گذشته 26 مرداد ماه جاری (16 آگوست 2024) با اکران فیلم سینمایی «آخر تابستان من» My Late Summer به کارگردانی «دانیس تانوویچ» Danis Tanović فیلمساز  برنده جایزه اسکار، در سالن تئاتر ملی سارایوو و به صورت همزمان هم در سینمای روباز کوکاکولا، سینمای فضای باز «استاری گراد» Stari Grad و مرکز سینمای آزاد «سافت زاجکو» و سینمای Cineplexx در شهر سارایوو در کشور بوسنی و هرزگوین آغاز به کار کرد و تا روز دوم شهریور ماه امسال (23 اگوست 2024) ادامه خواهد داشت. 

نگاه به گذشته برای ساختن پل‌ها و ایجاد آینده‌ای بهتر
«جوان مریانوویچ» Jovan Marjanović  مدیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» در مراسم افتتاحییه این رویداد سینمایی گفت: امسال جشن سه دهه بدون وقفه ما برای نمایش فیلم‌هایی با بالاترین کیفیت به شما مخاطبان عزیز است، در حالی‌که به عنوان یک پلتفرم کلیدی برای توسعه سینمای منطقه‌ عمل می‌کنیم؛ متأسفانه، دنیای اطراف ما بهتر نیست. نه آن‌گونه که تصور می‌کنیم، اما تجربه ما در 30 سال گذشته نشان می‌دهد که تأمل در سخت‌ترین زمان‌ها از طریق گفت‌وگو و هنر نه تنها مهم است، بلکه اگر می‌خواهیم صلح برقرار باشد، بسیار ضروری و تأثیرگذار است.
وی همچنین گفت: در مأموریت جشنواره فیلم «سارایوو»، از همان ابتدا نگاه ما به گذشته برای ساختن پل‌ها و ایجاد آینده‌ای بهتر بوده است.
مریانوویچ در پایان سخنانش تأکید کرد: «این دوره از جشنواره، نوآوری‌های متعددی را به همراه دارد. ما مکان‌های جدیدی را ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم به مکان‌های فرهنگی در مرکز شهر ما و در نتیجه بوسنی و هرزگوین تبدیل شوند. همه این کارها را انجام می‌دهیم به این امید که به زودی در آن مکان‌ها، فضای معاصر مختص رویدادهای فرهنگی داشته باشیم و شما مخاطبان ما این فرصت را داشته باشید که در آینده نزدیک در افتتاحییه جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو»، در چنین مکان‌هایی حضور پیدا کنید.

سهم برجسته «ایلیا سلیمان» در هنر سینما
در ادامه این مراسم افتتاحییه، جایزه ویژه «قلب افتخار سارایوو» به «ایلیا سلیمان» Elia Suleiman فیلمساز مطرح فلسطینی به منظور قدردانی از سهم برجسته او در هنر سینما اهدا شد. 

ایلیا سلیمان: ما باید قلب‌ها و عشق را به اشتراک بگذاریم
«ایلیا سلیمان» بعد از دریافت این جایزه ارزشمند گفت: این لحظه مناسبی برای دریافت قلب سارایوو برای من است، زیرا همانطور که «یووان مریانوویچ» گفت، ما در دوران سختی زندگی می‌کنیم و باید به سینما اهمیت دهیم که جهان از خشونت کمتری برخوردار شود. ما باید قلب‌ها و عشق را به اشتراک بگذاریم. وقتی به خانه برسم، این قلب را پیوند خواهم زد.

تمرکز بر سینمای اروپای جنوب شرقی، قفقاز جنوبی و اوکراین
جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» هر ساله با تمرکز بر سینمای اروپای جنوب شرقی، قفقاز جنوبی و اوکراین برگزار می‌شود؛ و در سی‌امین دوره آن 247 فیلم از کارگردانان کشورهای مختلف در چندین بخش روی پرده می‌روند و از این تعداد، 57 اثر از جمله؛ 9 فیلم در بخش رقابتی «فیلم‌های سینمایی»، 21 فیلم در بخش رقابتی «فیلم‌های مستند»، 12 فیلم در بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» و همچنین 15 فیلم در رقابتی «فیلم‌های دانشجویی» برای دریافت جوایز «قلب سارایوو» با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های سینمایی»
اعضای هیأت داوران بخش‌ رقابتی «فیلم‌های سینمایی» در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» عبارتند از: «پل شریدر» Paul Schrader کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس از کشور آمریکا ـ رئیس هیأت داوران، «سباستین کاوازا» Sebastian Cavazza بازیگر از کشور اسلوونی، خانم «یونا گونجاک» Una Gunjak کارگردان، نویسنده و تدوینگر از کشور بوسنی و هرزگوین، «جوهو کوسمانن» Juho Kuosmanen  کارگردان و نویسنده از کشور فنلاند و همچنین «نومی رپاس» Noomi Rapace بازیگر و تهیه‌کننده از کشور سوئد. 

اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های مستند»
اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های مستند» در این رویداد سینمایی عبارتند از: خانم «مندی چانگ» Mandy Chang تهیه‌کننده از کشور آمریکا، «مارک هوورکا» Marek Hovorka مدیر هنری از کشور جمهوری چک و همچنین «وانگ شیائوشوای» Wang Xiaoshuai کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده از کشور چین. 

اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه»
اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» عبارتند از: 
«آنامریا آنتوچی» Anamaria Antoci تهیه‌کننده از کشور رومانی، «فلورا آنا بودا» Flora Anna Buda کارگردان از کشور مجارستان و همچنین «بوراک چویک» Burak Çevik کارگردان و تهیه‌کننده از کشور ترکیه.


اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های دانشجویی»
اعضای هیأت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های دانشجویی» در این دوره از جشنواره، عبارتند از: خانم «آنا گیمیسی» Anna Gyimesi کارگردان از کشور مجارستان، خانم «دلفین ژانرت» Delphine Jeanneret کیوریتور و مدرس فیلم از کشور سوئیس و همچنین «ایوان راملژاک» Ivan Ramljak کارگردان از کشور کرواسی. 

اعضای هیأت داوران جایزه ویژه «آگاهی زیست محیطی»
در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو»، جایزه ویژه «آگاهی زیست محیطی» به منظور افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا، به برنامه‌های این رویداد هنری اضافه شده است که با مشارکت برنامه توسعه سازمان ملل متحد در BiH اهدا می‌شود و اعضای هیأت داوران آن عبارتتد از: خانم «دورته اشنایدر گارسیا» Dörte Schneider Garcia تدوینگر و دستیار کارگردان از کشور آلمان، خانم «جولیان راس» Julian Ross برنامه‌نویس، محقق و نویسنده فیلم از کشور هلند و خانم «میسان ساگی» Misan Sagay فیلمنامه‌نویس از کشور بریتانیا. 

برگزاری مسترکلاس‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته سینما
با حضور تعدادی از اساتید برجسته سینمای جهان، مسترکلاس‌های آموزشی و سلسله گفت‌وگوهای سینمایی در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود که اسامی آنها عبارتند از: «جفرسون»، «الکساندر پین» Alexander Payne، «الیا سلیمان» Elia Suleiman، خانم «مگ رایان» Meg Ryan و همچنین «جان تورتورو» John Turturro.

اهدای جایزه ویژه «قلب افتخار سارایوو» به تعدادی از ستارگان سینما 
مسئولان سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو»، با اهدای جایزه ویژه «قلب افتخار سارایوو» به تعدادی از ستارگان سینما از جمله؛ «الکساندر پین» Alexander Payne کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده به پاس سهم برجسته‌شان در هنر هفتم، «جان تورتورو» John Turturro کارگردان و فیلمنامه‌نویس با قدردانی از کمک‌های استثنایی‌اش در صنعت سینما و استعداد چشمگیرش به‌عنوان بازیگر و همچنین خانم «مگ رایان» Meg Ryan به دلیل نقش برجسته‌شان در سینما، از زحمات آنان تجلیل بی‌پایان و تشکر و قدردانی می‌کنند. 

کد خبر 2774172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha