با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

سرویس سوریە - «برهان حسکو» شهروند کرد سوری ساکن حلب با استفاده از تکنیک‌های دستی بر روی تخته‌های چوبی کار می‌کند و آنها را به آثار هنری تبدیل می‌کند.

به گزارش کردپرس، «برهان حسکو» شهروند کرد ساکن محلات کردنشین حلب با استفاده از تکنیک‌های دستی به جای استفاده از ابزارهای فنی پیشرفته بر روی تخته‌های چوبی کار می‌کند و آنها را به آثار هنری تبدیل می‌کند. برهان بر این عقیده است که محصولات قدیمی که با دست ساخته می‌شوند از نظر کیفیت و شکل جالب‌تر از محصولات مدرن هستند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، «برهان حسکو» که تمام ابزارهای فنی مدرن را رد می‌کند و اصرار به استفاده از ابزارهای ساده دستی دارد، با دستان خود آثاری هنری پر از جزئیات جالب خلق می‌کند.

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

حسکو از ساعات اولیه صبح کارگاه کوچکش را باز می‌کند، ابزار فلزی‌اش را روی میز چوبی‌اش می‌گذارد و آغاز به تراشیدن چوب می‌کند.

حسکو اهل روستای «خرابا سلوک» در حومه شهر راجو در عفرین است. او با دقت نقش‌های زیبایی را روی نیمکت‌های چوبی، میز و صندلی می‌کشد.

مراحل کار

حسکو که پدر ۲ پسر و یک دختر است، در سن ۱۴ سالگی پس از ترک تحصیل در مقطع راهنمایی، یادگیری تراشکاری بر روی چوب‌ها را نزد یکی از اهالی عفرین در حلب آغاز کرد. وی تنها فردی در خانواده‌اش نیست که این حرفه را آموخته است بلکه ۲ برادرش هم در این حرفه فعالیت می‌کنند اما این شغل ادامه حرفه پدرشان نیست.

حسکو در این باره اظهار داشت: «موضوع آسانی نبود، تلاش و صبر زیادی می‌طلبید، اما با این هنر آشنا شدم و در آن پیشرفت کردم و در سال ۲۰۰۴ سعی کردم جایی برای خودم پیدا کنم تا این حرفه را در آن انجام دهم و آن مکان را در محله اشرفیه حلب یافتم».

با آغاز بحران سوریه، حسکو به عفرین بازگشت و به دلیل شرایط معیشتی و نبود شرایط نتوانست به حرفه خود ادامه دهد.

در سال ۲۰۱۸ که ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن، عفرین را تصرف کردند، حسکو به حلب مهاجرت کرد و با وجود اینکه سال‌ها از شغل خود دور بود، اتاقی از خانه «باوه سلاح» هنرمند کرد سوری اجاره کرد و همچنان به حرفه خود ادامه داد.

برای ساخت هر اثر  یک روز کامل وقت لازم است

حسکو با بیان اینکه ساخت یک اثر چوبی یک روز کامل زمان می‌برد، افزود: « این زمان به سختی طرحی که تراشکاری می‌شود بستگی دارد، البته حداقل یک روز و برای برخی آثار ۲ تا ۳ روز زمان لازم است.»

حسکو خواهان استفاده از ابزارهای فنی مدرن نیست. بیشتر از همه روی چوب درخت کاج به این دلیل که محکم و در عین حال نرم است و تراش به راحتی روی آن انجام می‌شود، تراشکاری می‌کند .

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

با دستان خود چوب‌ را به اثر هنری تبدیل می‌کند

محاصره محلات شیخ‌مقصود و اشرفیه حلب توسط دولت دمشق

حسکو تصریح کرد که چون دولت دمشق این محله را محاصره کرده، نمی‌تواند به راحتی محصولات خود را از محله خارج و به آن وارد کند و با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه است.

حسکو بیان کرد که اجازه نمی‌دهند آزادانه کار کنیم و برای انتقال هر اثر باید ۳۰ هزار لیر سوری پرداخت کنیم. سود این شغل به اندازه خستگی آن نیست و تنها بخشی از نیاز خانواده را تامین می‌کند، اما به دلیل عشق به این حرفه نمی‌تواند دست از کار بکشد.

کد خبر 2774461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha