ضرورت تحقیق و تفحص از حوزه استاندار و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان

مسائل و مشکلات و اتفاقات گاهی عجیب و غریب در سال های اخیر در حوزه مدیریت استاندار و همچنین شهرستان بانه از سویی و مسائل مربوط به نحوه اداره منطقه آزاد بانه - مریوان از سوی دیگر، افکار عمومی کردستانی ها را به این نتیجه رسانده که تحقیق و تفحص از این حوزه ها، یک ضرورت است.

به گزارش کرد پرس، طبق اصل ۷۶ قانون اساسی، تحقیق و تفحص جزو وظایف نظارتی مجلس در حوزه های مختلف ملی و محلی است و قاعدتا نمایندگان می توانند از این امکان برای شفاف سازی و پاسخ به شبهاتی که در ذهن مردم نسبت به بخش های مختلف مدیریتی و اقتصادی ایجاد شده است، بهره ببرند.

مدیریت شهرستان بانه در سال های اخیر به یکی از گره های مهم مدیریتی در استان تبدیل شده است. این در حالی است که با فعال شدن منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان انتظار می رفت دولتمردان کردستان نگاهی ویژه به این شهرستان و نوع مدیریت آن داشته باشند؛ مع الاسف اما برعکس چنین انتظاری در بانه تحقق نیافت و نوعی آشفتگی عجیب مدیریتی را در این شهرستان مهم شاهد هستیم.

بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم نمایندگان مردم کردستان در مجلس و نه تنها نماینده سقز و بانه با توجه به حساسیت و اهمیت شهرستان بانه طرح تحقیق و تفحصص مورد انتظار مردم را کلید بزنند.

یکی از موضوعات قابل پیگیری که شهروندان استان خصوصا مناطق مرزی انتظار آن را از نمایندگان محترم و تازه نفس استان دارند تحقیق و تفحص از حوزه ریاست حوزه استاندار و مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان و فرمانداری بانه است.

هر چند بسیاری از حوزه های مدیریت استان در این ۳ سال از ناکارآمدی مفرط بی نصیب نبودند اما عملکرد مدیریت استان در حوزه استاندار یکی از چالشی ترین جایگاه هایی بوده که از ابتدای کار به صورت رازآلود و مبهم اداره شده است با وجود هزینه ای که مدیران قبلی این حوزه برای دولت در استان ببار آوردند، معلوم نیست با چه استدلالی مجددا این جایگاه را همچنان با مدیران نیابتی اداره کردند.

مدیریت همزمان حوزه استانداری با فرمانداری بانه چه توجیه سیاسی و تدبیر مدیریتی دارد؟ مردم می پرسند چه رابطه ای بین مدیریت شهرستان بانه به عنوان قطب تجاری استان و غرب کشور و مدیریت حوزه استاندار به عنوان جعبه سیاه مدیریت استان و نیز مرز سیرانبند به عنوان یکی از دو لکه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان وجود دارد؟

یکی از دو مدیریت حوزه استاندار از باغستان های حومه سنندج روانه تهران شد و یکی دیگر از آنان را با حاشیه های مالی به تهران برگشت زدند و آخرین آن بدون تودیع و معارفه، فرمانداری بانه و حوزه مدیریت استانداری را رها کرد و در شهرداری تهران مشغول به کار شد. البته شهردار تهران نیز باید نسبت به این پذیرش به ظاهر سازمانی ولی غیر ارادی جوابگو باشد.

منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان با انتصاب یکی از هم پیمانان و همشهریان مدیریت استان با رزومه ای کاملا نامرتبط بر ابهام و پیچیدگی موضوع این منطقه می افزاید. هر چند که متولیان این پروژه ظاهراً به پرونده عملکرد دولت و رزومه کاری خود می اندیشیدند اما حضور مدیریت غیرمرتبط و وابسته به فرد و جریانی خاص و نیز مدیریت همزمان حوزه استاندار و فرمانداری بانه نمی تواند در این شهرستان هدفمندانه نباشد از طرف دیگر اینکه رد پای برخی مدیران اسبق که تعلقاتی با مدیریت استان دارند در شهرستان مریوان با عناوین مختلف، بر ابهامات این منطقه آزاد تجاری ناکام افزوده است که می تواند پازل حضور معنادار برخی افراد و جریانات در این منطقه به اصطلاح تجاری را تکمیل کند.

علیرغم حمایت و پشتیبانی تمام قد ریاست مناطق آزاد تجاری کشور و مانورهای تبلیغاتی بر روی این منطقه و نیز گماردن افراد مورد وثوق و بزعم آنان کارآمد در فرمانداری بانه و مدیریت منطقه آزاد بدون خروجی اقتصادی برای استان آیا نمی‌تواند مبنا و مواد و انگیزه یک تحقیق و تفحص قرار بگیرد؟ این حداقل مرهمی بر زخم کولبران بی بضاعتی است که نماینده دولت در استان چشم بر این نابسامانی اقتصادی و تلفات انسانی آن بسته بود.

در پایان، هفته دولت را بر دولتمردان پاکدستی که راه رجا را باهنر مناعت و قناعت به خدمت صادقانه در گوشه عزلت و انزوا مغضوبانه ادامه می دهند تبریک عرض می کنیم.

کد خبر 2774526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha