معمای نفت کردستان عراق: از قاچاق تا تهدید اوپک

سرویس جهان- بر اساس تخمین برخی منابع رسانه ای حوزه نفت و گاز، ابعاد تولید، فروش و قاچاق نفت خام اقلیم کردستان عراق فراتر از آن چیزی است که تاکنون گزارش شده است.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق تا قبل از مارس 2023 روزانه حدود 400000 بشکه نفت خام، از طریق خط لوله نفتی ترکیه به بندر جیحان این کشور منتقل می کرد که از آنجا به سمت بازار نفت اروپا، از جمله کشورهای حاشیه شمال مدیترانه می رفت. خط لوله نفتی ترکیه بعد از برنده شدن عراق در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات یک طرفه نفت خام اقلیم کردستان مسدود شد.

بر اساس گزارش رسانه های معتبری مانند رویترز، اس ان پی گلوبال، اویل پرایس، بلومبرگ و همچنین منابع داخلی در اقلیم کردستان عراق، نفت خام اقلیم کردستان بعد از مسدود شدن خط لوله ترکیه به خریداران داخلی در این منطقه فروخته می شود. اس اند پی گلوبال که در حوزه نفت و گاز فعالیت می کند، امروز اعلام کرد بخشی از نفت خام تولید شده در اقلیم کردستان به 5 پالایشگاه رسمی این منطقه که ظرفیت پالایش روزانه حدود 330000 بشکه نفت را دارند فروخته می شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش رویترز و اویل پرایس، روزانه بیش از 200000 بشکه نفت خام اقلیم کردستان، از طریق تانکرهای نفت کش و حتی چهارپایان، از مرزهای اقلیم کردستان خارج شده و به کشورهای همسایه منتقل می شود. اس اند پی گلوبال حتی ادعا کرده که در حال حاضر بخشی از نفت خام اقلیم کردستان عراق به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه که خود میدان های نفتی سوریه را در اختیار دارند، قاچاق می شود.

بر اساس گزارش های اخیر، تولید نفت خام اقلیم کردستان در حال نزدیک شدن به تولید نفت در زمان صادرات آن به ترکیه است. نشریه اس اند پی گلوبال امروز در گزارش خود ادعا کرد 5 شرکت نفتی خارجی که بیشترین تولید نفت خام را در اقلیم کردستان در اختیار دارند، با وجود ادامه قطع صادرات رسمی نفت خام اقلیم کردستان از طریق ترکیه، در حال افزایش تولید و اجرای طرح های توسعه میدان های نفتی اقلیم کردستان هستند. مایلز کاگینز، سخنگوی هشت شرکت نفتی خارجی در اقلیم کردستان، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری آرگوس میدیا افزایش تولید نفت خام اقلیم کردستان به مرز 350000 بشکه در روز را تایید کرده است.

بر اساس همین گزارشها، به دنبال افزایش تولید نفت خام در اقلیم کردستان عراق، سهم معین شده برای تولید نفت خام در عراق از سوی اوپک پلاس از میزان 3.9 میلیون بشکه در روز بالاتر رفته و به حدود 4.3 میلیون بشکه در روز رسیده است. اس اند پی گلوبال از قول منابع نفتی گزارش داد این مسئله باعث شده که اوپک به عراق هشدار داده و خواستار پایین آمدن تولید نفت خام تا حد سهمیه آن شده است. البته دولت مرکزی عراق اقلیم کردستان را عامل افزایش تولید نفت خام  دانسته است.

اویل پرایس و اس اند پی گلوبال به نقل از منابع دولتی در عراق گزارش دادند که دولت عراق از افزایش تولید نفت در اقلیم کردستان خشمگین است و خواستار کاهش تولید شده است. مقامات دولت مرکزی عراق تهدید کرده اند که در صورت عدم کاهش تولید نفت خام در اقلیم کردستان، بغداد نسبت به قطع پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق اقدام خواهد کرد.

موسسه کردستان واچ در آمریکا نیز ادعا کرده است که مقامات دو حزب حاکم در اقلیم کردستان از کمیت و کیفیت قاچاق نفت خام اقلیم کردستان عراق، از طریق گذرگاههای رسمی و غیررسمی این منطقه اطلاع دارند و با توجه به کاهش درآمدهای حکومت اقلیم کردستان، به دلیل قطع صادرات رسمی نفت خام و نیز پرداخت نامنظم حقوق کارمندان آن از سوی بغداد، نسبت به قاچاق نفت سکوت کرده است. این در حالی است که قیمت نفت خام فروخته شده از راه قاچاق، در بهترین حالت نصف قیمت جهانی آن گزارش شده است.

 اویل پرایس و آرگوس میدیا هشدار داده اند با توجه به اخطار اوپک به بغداد و خشم مقامات دولت مرکزی عراق از قاچاق و افزایش تولید نفت خام اقلیم کردستان، ممکن است در آینده شاید از سر گرفته شدن تنشها میان اربیل و بغداد بر سر این موضوع باشیم. این رسانه ها حتی احتمال داده اند که بغداد پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان را به کلی قطع کند.

کد خبر 2774720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha