۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری در کردستان اجرا شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون ۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری در ۴۱۱ زیرحوضه سطح استان اجرا شده است.

به گزارش کرد پرس، بهزاد شریفی پور با بیان اینکه تاکنون پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در ۷۰۰ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد پهنه های طبیعی استان اجرا شده است، گفت: کار مطالعات پروژه های آبخیزداری در یک میلیون هکتار معادل ۳۳ درصد از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری عرصه های طبیعی استان به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه کردستان سرمنشا پنج حوضه آبخیز اصلی کشور است، اظهار کرد: تاکنون ۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری در ۴۱۱ زیرحوضه استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در غرب استان پروژه های آبخیزداری و شرق استان طرح های آبخوانداری اولویت بوده ولی هدف اصلی از اجرای این طرح ها تقویت و حفاظت از پوشش گیاهی بالادست است.

شریفی پور ادامه داد: در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی برای پروژه های آبخیزداری در ۲۵ درصد پهنه استان هزینه شده است.

وی یادآور شد: اگر پوشش گیاهی طبیعی حفاظت شود، قطعا پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در پایین دست برای تثبیت حوضه های آبخیز به سمت مکانیکی و بیومکانیکی خواهد رفت تا بتوانیم ۷۰ درصد از هدررفت و فرسایش خاک جلوگیری کرده و ۷۵ درصد کاهش مدیریت خطر سیلاب را داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در دشت های شرقی استان (در صورت وجود بارش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری در سال)، سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق و تا حدودی ناترازی آب های زیرزمینی جبران شده است.

شریفی پور این میزان جبران کسری مخازن آب های زیرزمینی را ناکافی دانست و بر لزوم اجرای بیشتر پروژه های آبخوانداری تاکید کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرا شود.

کد خبر 2774855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha