سد وَرگَر، قصه پرغصه و آروزهای بربادرفته کشاورزان آبدانان / سیدحرمت الله موسوی مقدم

سرویس ایلام - روزنامه نگار پیشکسوت ایلامی در گزارشی از چگونگی روند مطرح شدن احداث سد وَرگَر در آبدانان و رها شدن کنونی آن، خواهان عملیاتی شدن ساخت این سد شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سیدحرمت الله موسوی مقدم در این گزارش می‌نویسد:

آبدانان یکی از شهرستانهای مستعد و دارای اقلیمی متنوع است که بواسطه همجواری با کبیرکوه در شمال و دینارکوه در جنوب آن، همه ساله از نزولات آسمانی زیاد با پراکنش مناسبی برخورد است (میانگین ۳۰۰ میلیمتر در سال) در ترسالی سهم آب‌های آسمانی آن تا مرز یک‌ هزار میلی‌متر است و در خشک‌سالی نیز کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر نخواهد بود. 

شهرستان ۶۰ هزار نفری آبدانان با ۸ روخانه پر آب (۵ دائمی و ۳ فصلی) دارای ۲۵۰ میلیون متر مکعب روان آب سالانه است و با کمترین بهره وری از آن در حال حاضر از ۴۵ هزارهکتار زمین فقط ۳۵۰۰ هکتار آن آبی است. 

این انعام شیرین الهی به بهانه های واهی بدون بهره مندی بهینه مردم منطقه توسط ۸ رودخانه بزرگ همراه با تحمیل خسارت‌های جانی و مالی فراوان از شهرستان خارج و به حوزه های آبگیر دهلران وارد و از آنجا نیز به کشور عراق سرازیر می‌شود. یعنی از اینهمه آورد آبی و موهبت الهی، مردم شهرستان آبدانان بجز مقدار کمی در منطقه مولاب بخش کلات مورموری (بند انحرافی) هیچگونه بهره ای نداشته و ندارند بطوریکه از صدور هرگونه مجوز برداشت آب از رودخانه های فصلی و دائمی این شهرستان برای متقاضان بخاطر حفظ ذخیره آبی سد دویرج و ناکافی بودن منابع بالادستی خودداری می‌شود.

روند محرومیت مردم آبدانان از روان‌آبهای خود درسال ۱۳۹۲ توسط دکتر احمدی نماینده وقت حوزه جنوب استان شکسته و به منظور بهره مندی کشاورزان و بهبود عملکرد محصولات کشاورزی، ایده احداث سد وَرگَر را مطرح و از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان عملیات اجرایی آن در ۴ کیلومتری جنوب غرب آبدانان آغاز نمود و مقرر شد که سد ورگر با طول ۲۵۰ متر، ارتفاع ۳۰ متر، دبی تنظیمی ۹ میلیون مترمکعب، دبی مصرفی ۳/۵ میلبون متر مکعب، ظرفیت ۶ میلیون متر مکعب و با اعتباری معادل ۵۰ میلیارد تومن ساخته و دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه با ۳۵۰ بهره بردار را مشروب کند.

تصمیم ساخت این سد خاکی با هسته رُسی، ۱۹۷۰ متر جاده دسترسی و ۷۲۰ متر مربع تاسیسات کارگاهی، موجی از شور و شعف و عشق و امیدواری را در دل مردم شهرستان بخصوص دامداران، کشاورزان، جوانان و بهره برداران ایجاد و باعث تحکیم طراوت و تعالی و تعامل بین مردم و مسئولان گردید.

 از تاریخ شروع عملیات تجهیز کارگاه، احداث جاده دسترسی، اقداماتی برای تملک اراضی همجوار و ترسیم و تهیه نقشه راه تا کنون ۱۱ سال می‌گذرد و احداث، تکمیل، تجهیز و بهره برداری از این سد فقط دستمایه تبلیغات نمادین انتخاباتی، تشریفات کذب اداری، فضاسازی‌های بی حاصل رسانه ای و برانگیختگی‌های رندانه اجتماعی نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی و بازرسان بالادستی قرار گرفته و با شعارهای بی عمل و شانتاژهای شائبه انگیز مورد سوء استفاده واقع شده و بجز عوام‌فریبی و فرصت طلبی هیچ پیشرفتی نکرده و در همان حالت اولیه سال‌های ۹۲ و آغاز ۹۳ متوقف شده است. 

تئوری احداث سد ورگر بعنوان اولین و آخرین امیدواری و دلخوشی کشاورزان و همجواران و تولیدکنندگان، قرار بود علاوه بر اراضی پایین دست و با پمپاژ به اراضی بالادستی، بخش معظمی از مزارع دیم منطقه را مشروب و ضمن کنترل سیلاب‌های ویرانگر و حفظ اکوسیستم پیرامونی، فضای شهر آبدانان را هم تلطیف و زمینه تفریح و تفرج خانواده‌ ها و جوانان را نیز مهیا کند لکن تا بحال بجز اقدامات نمایشی، استفاده ابزاری بعضی فرصت طلبان خوش شانس و بازی تلخ با احساسات پاک مردم هیچگونه امیدآفرینی و آینده نگری در پی نداشته است. 

اما تلخ‌ترین و توهین آمیزترین اخباری که این روزها از پروژه استراتژیک سد ورگر به گوش می‌رسد و اعصاب و آرامش مردم را برهم زده و فکر و ذهن و ذائقه آنان را تخریب و متشنج کرده است، خبر به اجاره دادن تأسیسات و ابنیه و کارگاه‌های سد مذکور به بخش خصوصی است. خبری منحوس و مأیوس کننده که علاوه برایجاد تشنج و تفرق در شهرستان، دارد وثاقت و صداقت و اقوال و اعتماد متولیان امر را نیز ضایع و بی اعتبار می‌کند. 

گر چه فرماندار محترم آبدانان با این تصمیم سازمان جهاد کشاورزی استان بشدت مخالف است و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان نیز آن را تائید نکرده است، اما از محضر نماینده محترم ولی فقیه در استان، استاندار جهادی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، دستگاه‌های ناظر و فرماندار عزیز آبدانان تقاضای عاجل داریم که به منظور حفظ آرامش روانی مردم، امیدواری ذینفعان و تقویت و تحکیم اتحاد بین مردم و مسئولین، ضمن ابطال و اسقاط مطلق این شائبه، بطور ویژه دستور فرمایند که عملیات اجرایی و احداثی سد ورگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با توان مضاعف آغاز و از سر گرفته شود.

کد خبر 2774869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha