کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در استان، گفت: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در آیین بهره برداری از چهار پروژه در زمینه شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در آذربایجان غربی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در پلدشت برگزار شد، با تاکید بر آگاه سازی کشاورزان به اهمیت و ویژگی های تغییر الگوی کشت، افزود: اقناع سازی با ترویج و فرهنگ سازی میسر است و تا همراهی و مشارکت مردمی نباشد، نمی توان به موفقیت در تغییر الگوی مصرف آب و کشت دست یافت.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح های مختلف در حوزه ایجاد شبکه های آبیاری کشاورزی در مناطق مختلف استان، خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار هکتار از اراضی در جنوب و ۴۹ هزار هکتار در نواحی شمال استان شامل اجرای طرح های آبیاری هستند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: این طرح که در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ آغاز شده، هم اکنون پیشرفت مطلوبی داشته و با اجازه رهبر معظم انقلاب و پیگیری های دولت و برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی، سرعت خوبی گرفته است.

معتمدیان همچنین با اشاره به حضور هلدینگ های بزرگ کشاورزی در استان و سرمایه گذاری آنان در حوزه کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت، اضافه کرد: هم اکنون حضور هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی و سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی استان نقش بسزایی دارد و سه هزار هکتار از اراضی استان توسط هلدینگ‌های کشاورزی در قالب مزارع پسته و گردو کشت شده که موجب کاهش مصرف آب به میزان ۴۵ درصد و افزایش ارزش افزوده شده است.

او در ادامه با بیان اینکه سه حوضه‌ آبریز در استان از جمله حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه وجود دارد، افزود: در حوضه ارس با وجود بارندگی که وجود دارد نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب هستیم؛ چرا که کشاورزی و آب در این بخش جزو پیشران های توسعه منطقه محسوب می شود.

استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت افزایش فعالیت های اجتماعی سرمایه گذاران در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: از ظرفیت مسئولیت اجتماعی هلدینگ های بزرگ  در استان استفاده شود تا مردم بتوانند از خدمات و سرمایه گذاری های انجام شده بیشتر بهره مند شوند.

معتمدیان در پایان با تاکید بر جایگزینی کشت محصولات کم آب بر به جای محصولات پر آب بر در استان، افزود: کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد و لازم است تکمیل طرح های نیمه تمام در این زمینه در ردیف اولویت‌ها باشد تا کشاورزان بتوانند محصولات کم آب بر را جایگزین محصولات پر آب بر کنند.

کد خبر 2774931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha