نقش رسانه های پوششی در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان

سرویس جهان- در حال حاضر رسانه های پوششی نقش مهمی در ارائه اطلاعات به رای دهندگان کرد عراق دارند اما در اکثر این مواقع، اطلاعات ارائه شده مخدوش و در راستای حمایت از یک جریان خاص منتشر می شود.

به گزارش کردپرس، منطقه اقلیم کردستان عراق در روز 20 اکتبر انتخابات پارلمانی خود را برگزار خواهد کرد. اگرچه مبارزات انتخاباتی رسمی هنوز آغاز نشده است اما رسانه های موسوم به "سایه" یا پوششی در حال حاضر، در حال گسترش اطلاعات نادرست، ترویج تغییر جبهه سیاستمداران و حمله به رقبا هستند.

در یکی از پست‌ها ادعا شده که برخی کشورهای همسایه و آمریکا در حال توطئه برای برکناری مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان از قدرت هستند. در پست دیگری تاکید شده است که یکی از چهره‌های مخالف از یک فرمانده نظامی خواسته است تا سربازان به قصد ایجاد همدردی در میان طرفداران به خانه‌اش تیراندازی کنند.

در یکی از پست‌های یک صفحه اجتماعی حامی، قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان به‌عنوان نماد «سمفونی آرامش در انجمن پر سر و صدای سیاست» مورد ستایش قرار گرفته است. در مقابل، یک صفحه حمله ادعا کرد که او قصد دارد تا یک جناح در حزب خود را "تحقیر" کند و در صورت شکست در انتخابات آنها را مقصر بداند.

رسانه های سایه به شبکه هایی از صفحات رسانه های اجتماعی اطلاق می شود که به احزاب سیاسی و افراد قدرتمند وابسته هستند. آنها با ایجاداختلاط در پوشش خبری معتبر و ارسال تصاویر گرافیکی به سبک مشابه، در ظاهر محتوای رسانه‌های خبری کردی را تقلید می‌کنند. با این وجود، کارشناسان می گویند هدف اصلی آنها دستکاری افکار عمومی به قصد استفاده از آن در خدمت سیاستمداران حامی آنهاست.

دکتر هریم کریم در سازمان سیاست عمومی پسوان توضیح داد: «تأثیر رسانه های سایه بر چشم انداز اطلاعاتی منطقه کردستان عمیق است. این رسانه‌ها باعث ایجاد اختلاف در جامعه می‌شوند، اعتماد از قبل شکننده به نهادهای عمومی را از بین می‌برند و به شدت به اعتبار حرفه روزنامه‌نگاری آسیب می‌رسانند.»

برانگیختن خشم و اختلاف

محبوب ترین صفحات، از جمله بیشتر موارد ذکر شده در بالا، بیش از 100000 دنبال کننده در فیس بوک، فعال ترین شبکه اجتماعی در منطقه اقلیم کردستان دارند.

اطلاعات نادرست و کمپین های بدخواهانه رسانه های اجتماعی منحصر به اقلیم کردستان نیست. این یک پدیده جهانی است. با این حال، تأثیری عمیق و بزرگ بر جامعه سیاسی نسبتا کوچک منطقه کردستان دارند که کمتر از سه میلیون واجد شرایط رای دارد.

ظهور رسانه های سایه یک فرآیند طبیعی نبوده است. این برنامه توسط برخی از قدرتمندترین سیاستمداران، بازرگانان و نیروهای امنیتی در منطقه کردستان طراحی، هدایت و تامین مالی شده است که اغلب دخالت خود را از طریق نیابت ها و شرکت های پوششی پنهان می کنند تا در ظاهر استقلال خود را حفظ کنند.

همه احزاب در تمام طیف های سیاسی درگیر هستند، از جمله دو حزب حاکم و سیاهه ای از گروه های مخالف که به طور پیوسته در حال گسترش هستند.

برای حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان که در سه دهه گذشته کنترل اقلیم کردستان را در دست داشته اند، این صفحات راهی است تا برجسته ترین خانواده های خود را به عنوان حامیان و دولتمردان خاندان خود معرفی کنند. این رسانه های پوششی همچنین ابزاری برای انجام حملات مملو از افترا و تهمت علیه رقبا، روزنامه نگاران و منتقدان هستند.

برای احزاب اپوزیسیون نیز عملیات در سایه راهی نسبتا ارزان برای دور زدن رسانه‌های اصلی، برانگیختن خشم عمومی و ایجاد تردید در مورد احزاب حاکم و رقبای درون اپوزیسیون است.

«انتقاد از مسئولان»

به گفته یکی از کارمندان که برای یکی از این صفحات مجازی مرتبط با یک حزب مخالف کار می کند و به شرط ناشناس ماندن برای محافظت از شغل خود حاضر به اظهارنظر شد: «عملیات رسانه های سایه توسط تیم های کوچکی انجام می شود. آنها از یک ویرایشگر راهنمایی های لازم را دریافت می کنند و باید هر روز پست های متعددی بنویسند و ویرایش کنند تا جریان ثابتی از تولید محتوا ادامه داشته باشد.»

این کارمند گفت که ماهانه 900,000 دینار عراقی (حدود 600 دلار به نرخ فعلی بازار) برای این کار دریافت می کند که در شرایط سخت اقتصادی، حقوقی بالاتر از حد متوسط ​است.

 آنها گفتند: «ما رسانه های مخالف هستیم و هدف ما انتقاد از مقامات است. ما سعی کرده‌ایم علیرغم حمایت مالی یک نیروی اپوزیسیون، به رسانه‌ای حزبی تبدیل نشویم، اما گاهی اوقات لازم است که طبق سیاست [آن حزب] مطالب خود را به بینندگان و خوانندگاناراده کنیم».

در حالی که برخی از مشتریان سعی می‌کنند از رسانه‌های پوششی که سرمایه‌گذاری می‌کنند فاصله بگیرند، برخی دیگر رویکرد عمل گرایانه تری را ترجیح می‌دهند.

هوار جلال برای جنبش نسل جدید، یک حزب اپوزیسیون به رهبری تاجری به نام شاسوار عبدالواحد، به عنوان رئیس فروشگاه رسمی رسانه ها کار می کرد. جلال در طول کار خود به طور فزاینده ای از عملیات پنهانی رسانه ای حزب آگاه شد که «ده ها صفحه پوششی بزرگ برای استفاده علیه رقبای رئیس داشت».

جلال در مصاحبه ای ادعا کرد که عبدالواحد از نزدیک رسانه های اجتماعی را زیر نظر داشت تا ببیند چه چیزی در فضای مجازی گفته می شود و محتوای پست ها را قبل از حمایت مالی از آنها در فیس بوک تغییر می دهد.

جلال گفت: «او هر روز نظرش را در مورد احزاب و شخصیت‌ها تغییر می‌داد و گاهی پیام‌هایی می‌فرستاد که همه باید علیه کسی بنویسند یا از دیگری حمایت کنند.» وی افزود که در نهایت، پس از سرخوردگی از سمت خود در حزب استعفا داد.

مرز نامشخص رسانه واقعی و پوششی

این موارد نشان می دهد که مرز بین فعالیت مشروع روزنامه نگاری و فعالیت سیاسی معمول از یک سو، و انتشار اطلاعات نادرست و حملات مخفیانه سیاسی از سوی دیگر در فضای اطلاعاتی به شدت سیاسی اقلیم کردستان، به هیچ وجه مشخص نیست.

هریم کریم خاطرنشان کرد: «ایجاد تمایز بین رسانه های اصلی و پوششی به طور فزاینده ای دشوار شده است زیرا محتوای آنها اغلب همپوشانی داشته و  یا بر یکدیگر تأثیر می گذارند. "وضعیت کنونی اکوسیستم اطلاعاتی آشفته است و هیچ تلاش فوری برای بازگرداندن نظم به وضعیت عادی در جریان نیست."

رسانه های پوششی، فراتر از ایجاد سردرگمی و اطلاعات نادرست، اغلب به زنان برجسته، منتقدان دولت، روزنامه نگاران و جوامع اقلیت حمله می کنند.

ریزان شیخ دلیر، حقوقدان و فعال حقوق زنان که دو دوره به عنوان نماینده اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق حضور داشته، گفت: «نمی‌توانید تصور کرد که رسانه‌ای پوششی چه مقدار حملات بزرگی به من انجام داده‌اند. آنها بسیار غیر واقعی و و در کار خود صادق نیستند.»

او گفت که این صفحات اجتماعی پوششی گاهی اوقات اظهارات جعلی را به نام او منتشر می کنند تا خشم عمومی را برانگیزند. او افزود که صحبت در مورد شخصیت های عمومی طبیعی است، اما اقدامات افراطی رسانه های پوششی منجر به آسیب واقعی شد.

او گفت که وقتی زنان شاغل در عرصه سیاسی با چنین مواردی مواجه می‌شوند، وحشت می‌کنند، «و این ترس بدتر از ناامیدی است». او افزود که زنان اغلب با تهدید به انتشارعکس‌ها یا ویدیوهای جعلی مواجه می‌شوند که آنها را در موقعیت‌های سازش نشان می‌دهد. این امر باعث می شود که زنان سیاستمدار نتوانند حقیقت را بیان کنند و از سیاست کناره گیری کنند.»

واضح است که رسانه‌های پوششی منطقه، با حضور فراگیر در چشم‌انداز اطلاعاتی، تأثیر بدتری، هم در ابعاد وسیع اجتماعی و هم برای افراد و جوامع خاص دارند. با این حال، رسیدگی به این آسیب ها و کاهش تأثیر این بخش دشوار است.

دلیر گفت: «من اغلب تصمیم می‌گیرم بروم و شکایت کنم. اما بعد فکر کردم که با وجود این همه صفحه وابسته و رسانه های پوششی، چگونه می توان علیه این همه افراد و احزاب شکایت کرد؟

او معتقد است که از آنجایی که احزاب "رسانه های پوششی را ایجاد کردند، فقط آنها می توانند آنها را حذف کنند."

دیدن حقیقت دشوار است

 کریم نیز به نوبه خود، معتقد به رویکرد جامع‌تری برای مقابله با این پدیده است؛ از جمله ارتقا دادن سواد رسانه‌ای و اطمینان از اینکه شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی نظارت بیشتری بر محتوای پلتفرم‌های خود انجام ‌دهند. وی همچنین از پارلمان کردستان عراق خواست قانونی برای به روز رسانی مقررات حوزه رسانه، تضمین شفافیت در اختصاص بودجه رسانه ها و دسترسی بیشتر و بهتر به اطلاعات تصویب کند.

با این حال، این راه حل ها نمی تواند به موقع و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اجرا شود زیرا اکنون کمتر از دو ماه به برگزاری آن باقی مانده است. با افزایش کارزار انتخابات، سرعت و شدت فعالیت رسانه های پوششی افزایش می یابد.

جلال گفت: «فقط خالق این طوفان می تواند بفهمد که چه خبر است. رسانه‌های پوششی، رسانه‌های کردی را به‌گونه‌ای سردرگم کرده‌اند که دیدن حقیقت دشوار است.»

منبع: INK STICK

کد خبر 2774935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha