٤ هزار قطعه فلامینگو در «درگه سنگی» فرود آمدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : بیش از ٤هزار قطعه پرنده فلامینگو طی روزهای اخیر وارد تالاب بین المللی درگه سنگی شهرستان نقده شده اند.

به گزارش کردپرس، سعید شهند در گفت و گویی خبری بیان کرد: با وجود افزایش بی سابقه دما و افزایش تبخیر در پارک ملی دریاچه ارومیه در تابستان امسال ، این دریاچه و تالاب‌های اقماری آن از نظر حجم و پهنه آبی نسبت به زمان مشابه سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و شاهد حضور دسته جات بزرگ و مختلف پرندگان در تالاب ها و دریاچه هستیم.

او با اشاره به رهاسازی ۱۱.۵ میلیون متر مکعب حق آبه تالاب بین المللی درگه سنگی طی سال آبی جاری گفت : این میزان آبگیری در سال های اخیر بی نظیر بوده است و با اقدامات خوب و به موقعی که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری شرکت آب منطقه ای استان و هماهنگی های ستاد استانی نجات دریاچه ارومیه انجام گرفت.

شهن افزود: اکنون تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه از خطر خشکی و ایجاد وضعیت شکننده فاصله گرفته اند ، چنانچه طی سال های گذشته در آخرین ماه فصل تابستان شاهد خشکی یا کم آبی در آنها بودیم ولی اکنون شاهد شادابی ، سرزندگی و حضور پرندگان زیبا در این تالاب ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه وضعیت مطلوب آبی در دریاچه ارومیه موجب مهاجرت دیرهنگام پرندگان به تالاب های اقماری این دریاچه شده است ، اظهار کرد : پس از سال ها، این پرندگان مهاجر، دریاچه ارومیه را برای تابستان گذرانی خود انتخاب کردند و روند ورود انها به تالاب های اقماری نسبت به سال های گذشته با تاخیر همراه بود.

شهند پرنده فلامینگو را دارای بیشترین فراوانی در میان پرندگان حاضر در تالاب های اقماری پارک ملی عنوان کرد و افزود: پرندگان دیگری نظیر چنگر، پرستوی دریایی، آبچیلیک و چوب پا نیز در این تالاب ها به فراوانی دیده می شوند.

گفتنی است به دلیل قرار گرفتن تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در مسیر و کریدور پروازی و مهاجرت پرندگان مهاجر ، بهبود وضعیت محیط زیستی این تالابها نقش بسیار مهم و بسزایی در افزایش تنوع زیستی و مطلوبیت زیستگاهی آنها دارد.

کد خبر 2774967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha