نصف شدن خودروی ملی دنا و سکوت ایران خودرو!

در جریان تصادفی در محور پیرانشهر به نقده یک دستگاه خودرو دناپلاس محصول ایران خودرو از وسط نصف شد و ٢ تن جان باختند این امر با انتقادات فراوانی در خصوص وضعیت تولید محصولات بی کیفیت خودروسازان داخلی همراه شده است.

به گزارش کردپرس، ساعت  ۱۷:۵۸ عصر پنجشنبه ۱۵ شهریور در محور پیرانشهر- نقده  ۱۰ کیلومتری سه راهی جلدیان به سمت پیرانشهر جنب کشتارگاه تصادف دو دستگاه دنا و سمند موجب مرگ ٢نفر شد و جنازه ها توسط ست هیدرولیک خودروی نجات رهاسازی شدند و یک مصدوم بد حال هم بر جای ماند.

علیرغم تعداد بالای تصادفات در کشور و به ویژه در استان آذربایجان غربی اما این تصادف بازتاب فراوانی در سطح کشور پیدا کرد چرا که خودروی دناپلاس سفید محصول شرکت ایران‌خودرو در این تصادف کاملا از وسط نصف شده بود!

در همین خصوص دنیای اقتصاد نوشت: «نگاهی به استانداردهای ایمنی خودرو پس از تصادف در اتحادیه اروپا، استرالیا، چین و ایالات متحده نشان می‌دهد برندها در ساخت خودرو به لحاظ استحکام بدنه الزاما باید اصولی مشخص را رعایت کنند. برای نمونه در هیچ حالتی نباید شاسی خودرو بشکند و بدنه از شاسی جدا شود. مورد همه دیگر اینکه ستون‌های خودرو که اتصال‌دهنده بدنه به ناحیه سقف هستند، شکسته شده و یا  از سقف جدا شوند. 

استانداردهای دو موسسه NHTSA و NCAP عینا در این زمینه سخت‌گیری کرده و از ورود خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردها در این دو حوزه نیستند، به بازار جلوگیری می‌کنند. به‌نظر می‌رسد خلا یک استاندارد جدی در زمینه تولید خودرو ایمن در کشور نظیر آنچه در حوزه غذا و دارو برقرار است وجود دارد. 

در بخش غذا و دارو یک رشته استانداردهای ایمنی، سلامت مصرف‌کنندگان مواد غذایی را در کشور تضمین می‌کند. موردی که می‌تواند تا حدی زمینه‌ساز منع خودروسازان از ساخت محصولات ناایمن و فروش تولیدات غیراستاندارد در بازار کشور شود. وجود این قانون در بازار خودرو کشور جامعه را قادر خواهد ساخت تا از ورود هرگونه محصول ناایمن داخلی و خارجی به بازار جلوگیری کند. البته طبیعی است که راه‌حل اصلی بهبود وضعیت خودرو در کشور، بازگرداندن اقتصاد به ریل بازار، رقابت و همکاری با جهان است».

رکنا هم نوشت؛ «از سوی دیگر مشخص نیست که خودروسازان داخلی و چینی در ایران درخصوص وضعیت کیفی و فنی محصولات خود به چه نهاد و سازمانی پاسخگو هستند، زیرا در کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی در کشور چین، سازمان‌ های مستقلی وظیفه ارزیابی کیفیت محصولات خودرویی را برعهده دارند و سالانه گزارشی جامع درباره کیفیت خودروهای تولیدی منتشر می‌ کنند که مورد استقبال گسترده خودروسازان قرار می گیرد اما علیرغم اینکه در ایران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران یا ISQI این وظیفه مهم را بر عهده دارد، چند سالی است که خبری از گزارش های این موسسه نیست و حداقل اینکه اگر هم گزارشی در کار باشد و به صورت محرمانه در اختیار وزارت صمت قرار می گیرد، هیچ ترتیب اثری د

به گزارش کردپرس، سال گذشته نیز که در پی تصادفاتت، در مرداد ماه انتقاداتی متوجه ایران خودرو و دستگاه دنا شده بود، این گروه صنعتی در بیانه ایی اعلام کرده بود:  تمامی محصولات تولیدی برای دریافت مجوز شماره گذاری نیاز به گذراندن الزامات استانداردی هستند و تست تصادف یکی از الزامات استانداردی است که خودرو دنا در ماه گذشته برای چندمین بار، این تست را در مرکز تست اروپایی با موفقیت پشت سر گذاشته است.

اکنون با گذشت یک سال از این بیانه ای ایران خودرو و نصف شدن دستگاه دناپلاس در محور پیرانشهر به نقده و مرگ ٢ هم وطن سوال می شود که الزامات استاندارد و تست تصادفی که از آن سخن رفته، کجاست؟!

کد خبر 2774981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha