سرکنسول ایران در اربیل: سفر پزشکیان با دعوت و به درخواست نخست وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان انجام گرفته است

سرکنسول ایران در اربیل اعلام کرد سفر مسعود پزشکیان به عراق و اقلیم کردستان به دعوت نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق صورت گرفته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبر روداو، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه یازدهم سپتامبر وارد بغداد شد و سپس به بصره و اقلیم کردستان می‌رود و از آنجا به سلیمانیه خواهد رفت.

نصرالله رشنودی در خصوص سفرهای نچیروان بارزانی در سال جاری به ایران و نقش آنها در آرام کردن و بهبود روابط اقلیم کردستان و ایران اعلام کرد مطمئنا این سفرها موثر می‌باشند، با این حال ما شاهد تاثیرات مثبت سفرهای نچیروان بارازنی به ایران هستیم. دکتر پزشکیان در مقابل به دعوت ایشان پاسخ مثبت داد.

رشنودی در پاسخ به این سوال که آیا صحبت کردن مسعود پزشکیان با زبان کردی به صورت روان و سلیس و همچنین کُرد بودن معاونش باعث تقویت کامل روابط ایران با کُردها خواهد شد؟ گفت: "روابط جمهوری اسلامی ایران با کُردها همیشه یک ارتباط قوی و محکمی و با اهمیتی بوده است و مطمئنا جناب آقای پزشکیان نیز بر این نوع ارتباط متکی است".

به گفته سرکنسول ایران در اربیل رئیس جمهور ایران در سفر خود به عراق و اقلیم کردستان با مقامات این کشور در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری، فرهنگی و علمی و سیاسی گفتگو خواهد کرد. همچنین مسائل اجتماعی نیز در دیدارهای دوطرف مورد بحث و گفتگو قرار خواهند گرفت.

متن گفتگوی رسانه خبری روداو با نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل :

برنامه رئیس جمهور ایران برای اقلیم کردستان چیست؟

نصرالله رشنودی: ما در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق و اقلیم کردستان هستیم، این سفر به دعوت نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق صورت گرفته است. هدف از این سفر گسترش روابط دو طرف در عرصه‌های مختلف است.

روداو: آیا رئیس جمهور ایران در دیدارهای خود در اربیل بیشتر به جنبه‌های اقتصادی و تجاری تمرکز دارد؟

نصرالله رشنودی: با در نظر گرفتن روابطمان با عراق و اقلیم کردستان، در زمینه‌های مختلفی گفتگو خواهد شد. طبیعتاً به امید خدا در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری و فرهنگی و علمی و سیاسی و اجتماعی و عرصه‌های دیگر بحث و گفتگو خواهد شد.

روداو: سفرهای نچیروان بارزانی در سال جاری چه میزان بر آرامش و بهبود روابط تاثیر داشته است؟

نصرالله رشنودی: طبیعتاً سفرهای آقای نچیروان بارزانی و شرکت وی در مراسم ترحیم و تشییع پیکر آقای رئیسی، رئیس جمهور فقید و شهید ما و همچنین شرکت ایشان در مراسم تحلیف رئیس جمهور آقای پزشکیان تاثیرگذار بوده است، با این حال ما شاهد تاثیرگذاری سفرهای آقای نچیروان بارزانی هستیم. دکتر پزشکیان در مقابل دعوتی که از وی برای سفر به عراق و اقلیم کردستان به عمل آمد پاسخ مثبت داد. به امید خدا رئیس جمهور ما به اقلیم کردستان نیز سفر خواهد کرد.

روداو: در حال حاضر فعالیتهای گذرگاه مرز حاج عمران چگونه پیش می‌روند؟

نصرالله رشنودی: خدا رو شکر روابط بازرگانی و اقتصادی ما در سال گذشته نسبت به سال قبل طبق آمارهایی که در اختیار داریم به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش داشته است در سال جاری نیز در چند ماه گذشته به همین ترتیب روابط بازرگانی ما رشد مثبتی داشته است امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این موضوع را تقویت کنیم.

روداو: آیا در این سفر در خصوص امکانات جدیدی برای گردشگران و بازرگانان میان اقلیم کردستان و ایران بحث خواهد شد؟

نصرالله رشنودی: طبیعی است که این سفر تاثیرات مثبتی بر روابط دو طرف خواهد داشت و تلاش خواهیم کرد موانع و مشکلات فی مابین را برطرف نماییم.

روداو: رئیس جمهور ایران مسعود پزشکیان با زبان سلیس کُردی صحبت می‌کند و معاون وی نیز کُرد می‌باشد، آیا این امر باعث تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با کُردها خواهد شد؟

نصرالله رشنودی: روابط جمهوری اسلامی ایران با کُردها همیشه یک ارتباط قوی و محکمی و با اهمیتی بوده است و مطمئنا جناب آقای پزشکیان نیز بر این نوع ارتباط تکیه کرده است.

روداو: آیا رئیس جمهور پس از اربیل به سلیمانیه خواهد رفت؟

نصرالله رشنودی: بله، قرار است ایشان با تاج گلی بر سر مزار رئیس جمهور فقید عراق حاضر شود بنابراین به سلیمانیه نیز خواهد رفت.

  

کد خبر 2775167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha