انتخاب عراق به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس حمهوری ایران برای تحقق اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است

جلال چراغی، تحللگر سیاسی، گفت: انتخاب عراق به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس حمهوری ایران برای تحقق سه هدف یعنی اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی صورت می گیرد.

به گزارش کردپرس، جلال چراغی، تحللگر سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری «الفرات نیوز» افزود: سفرمسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران به عراق در شرایطی استثنایی و برای تحقق3 هدف انجام می گیرد که به شرح زیر هستند:

1-هدف سیاسی: ایران معتقد است که عراق در حل مشکلات در منطقه از جایگاه والایی برخوردار است و می تواند در این خصوص  نقش اصلی را ایفاء کند وبه همین دلیل  ایفای این نقش عراق را در حل اختلافات  بین کشورهای منطقه  مدنظر قرار داده است.

2- هدف اقتصادی: ایران و عراق دارای منافع مشترک اقتصادی و  درای اهدافی بر ای اجرای طرح های اقتصادی مشترک هستند که ایران  می توانددر اجرای این طرح ها، از جمله احرای طرح جاده توسعه که در این سفرمورد بررسی قرار خواهد گرفت و به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشورخواهد انجامید، ایفای نقش کند.

3- هدف امنیتی: مرزهای مشترک  بین دو کشورایران و عراق به بیش از 1400 کیلومتر می رسد، لذا ایران همواره بر ضرورت برقراری امنیت در این مرز های مشترک دو کشور تاکیدکرده و  می کند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، رئیس جمهوری ایران با توجه به این واقعیت که روابط و اشتراکات تاریخی بین  ایران و عراق وجود دارد،از این منظر تصمیم گرفت نخستین سفرش به عراق باشد، زیرا ایران به تلاش های عراق برای حل  اختلافات بین کشورهای منطقه ایمان دارد.

کد خبر 2775171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha