برگزاری آیین «باداراک» با حضور هزاران نفر از ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران

هفتادمین آیین مذهبی «باداراک» با حضور هزاران نفر از ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران به عنوان نخستین کلیسای جهان مسیحیت برگزار شد.

به گزارش کردپرس، اسقف اعظم خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان روز شنبه در آیین پایانی این مراسم گفت: زیارت سه روز تادوئوس مقدس که یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) است، در قره کلیسای چالدران صورت گرفت.

اسقف اعظم گریگور چیف‌چیان ادامه داد: هرساله سه روز ارامنه از نقاط مختلف جهان در این محل حاضر شده و به برگزاری آیین مذهبی باداراک می پردازند.

در این مراسم مذهبی زائرانی از کشورهای مختلف به همراه اسقف اعظم به دعا و نیایش پرداخته و همچنین اقدام به قربانی کردن گوسفند برای نذری و روشن کردن شمع کردند.

بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و پنج اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می‌دانند.

قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می‌گردد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته‌اند، این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.

بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می‌آورند و در آنجا جشن می‌گیرند، گوسفند قربانی می‌کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته‌های خود را طلب می‌کنند.

آیین مذهبی قره کلیسای چالدران در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته و جزو پنج اثر جهانی آذربایجان غربی است.

کد خبر 2775253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha