هماهنگ کننده اتاق حقوقی جنبش تغییر: جنبش تغییر با آتش مشارکت در تشکیل دولت سوخت

چومان محمد هماهنگ کننده اتاق حقوقی جنبش تغییر در گفتگو با رسانه خندان اعلام کرد این جنبش با آتش مشارکت در تشکیل دولت که بر اساس یک توافقنامه سیاسی صورت گرفت، سوخت. اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر نیز نسبت به موارد زیادی در اداره این کابینه که در اختیار یک مثلث قدرت بوده است، سهل انگاری کرده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری خندان، چومان محمد هنگام شرکت در برنامه «کورا» رسانه خندان اعلام کرد آنها در این جنبش به طور کامل در دو کابینه حضور نداشتند بلکه در کابینه فعلی و یک سال در کابینه قبلی حضور داشته است، زیرا در آن زمان یک سال پس از شرکت در کابینه، از ادامه فعالیت وزرای این حزب ممانعت به عمل آمد، اگر اتحادیه میهنی کردستان با شیوه حکمرانی و مشارکت در این کابینه مخالف بوده باشد، جنبش تغییر با آتش این مشارکت در دولت سوخت زیرا انتظارات مردم از انجام اصلاحات در سطح بالاتری قرار داشت.

چومان محمد اشاره کرد: جنبش تغییر بر مبنای برنامه و توافقی سیاسی در تشکیل دولت مشارکت کرد اما اگر به برنامه و عملکرد ای کابینه نگاهی انداخته شود در بسیاری موارد شکست خورده است اگرچه آنها در این کابینه حضور دارند و پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند، اما اگر خلاف این عمل کنند مردم به آنها باور نمی‌کنند. بخش زیادی از عملکرد این دولت برای متمرکز کردن قدرت در نزد رئیس دولت بوده است.

چومان محمد افزود: اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغیر نسبت به بسیاری موارد در شیوه اداره این کابینه که در اختیار یک مثلث قدرت متشکل از رئیس دولت و رئیس شورای وزرا و وزیر داخله است، سهل انگاری کرده‌اند. نمی‌بایست این چنین دولت را اداره می‌کردند، بلکه می‌بایست موضع روشن و آشکاری اتخاذ می‌کردند، اگر با این نگرش و ذهنیت بخواهند راه‌حل مشکلات را اداره کنند اوضاع بدتر خواهد شد. با چنین انگیزه‌ای و مکانیسمهای عملی مشکلات میان اربیل و بغداد و مسئله حقوق حل نخواهند گردید و دیدگاه آنها نسبت به بغداد بهتر نخواهد شد.

وی اعلام دو چالش بزرگ پیش روی آینده اقلیم کردستان وجود دارند یکی از آنها تنشهای داخلی میان احزاب و ذهنیت اقتدارگرایی است و دوم اندیشه به تعویق انداختن انتخابات است. اگر چنین اقدامی صورت گیرد دیگری چیزی به نام اقلیم کردستان باقی نخواهد ماند.

چومان محمد همچنین تصریح کرد: ساماندهی روابط میان اقلیم کردستان و بغداد توسط دولت انتقالی امکانپذیر نیست. مشکلات حقوقی وجود دارد این ارتباط به سطوح پارلمان و نهادهای دولتی و مشروع بخشیدن مربوط می‌شود، از این رو وظایف پارلمان در دوره آینده سنگین خواهد بود. همچنین احزاب حاکم، پارلمان را به عنوان مرجعی برای رفع مشکلات سرنوشت ساز تلقی نکرده‌اند زیرا تنها خود را حاکم قلمداد می‌کنند.

کد خبر 2775318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha