آیا در ارومیە در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟/سیداد شیرزاد

سیداد شیرزاد فعال مدنی، با انتقاد از جشنوارەهای اخیر ارومیە می نویسد: مراسمات مزبور در غالب موارد، صرفاً به زبان ترکی و توأم با انکار زبان و هویت کردی و نادیده گرفتن زبان رسمی کشور برگزار شده‌اند. اِلِمان‌ها و نمادهای ملی بسیار کمرنگ، زبان رسمی در گوشه رینگ و اِلِمان‌ها و نمادهای کردیِ شهر و استان از صحنه و پشت صحنه مراسم زدوده شده‌اند.

کرد پرس- فردا ۲۷ شهریورماه در ارومیه از طرف شهرداری این شهر، جشنواره انگور برگزار خواهد شد. طی سالیان متمادی گذشته از بیدمشک و گندم تا انگور و هفته فرهنگی، انواع جشنواره‌ها برگزار شده‌اند. عنوان‌ها هرچند متغیر و متفاوت، شهردارها هرچند از طیف‌های مختلف فساد یا مدعی مبارزه با فساد، آنچه پای ثابت این جشنواره‌ها بوده و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق مراسم رسمی و غیررسمی این شهر بوده، انکار و نامرئی‌سازی نیمی از مردم شهر بوده است.

 مراسمات مزبور در غالب موارد، صرفاً به زبان ترکی و توأم با انکار زبان و هویت کردی و نادیده گرفتن زبان رسمی کشور برگزار شده‌اند. اِلِمان‌ها و نمادهای ملی بسیار کمرنگ، زبان رسمی در گوشه رینگ و اِلِمان‌ها و نمادهای کردیِ شهر و استان از صحنه و پشت صحنه مراسم زدوده شده‌اند.

 با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور، گفتمان غالب کشور که تحت عنوان خالص‌سازی، دست به حذف رقبا و گرایش‌های متفاوت می‌زد و رنگ‌های متنوع سیاسی، فکری و فرهنگی را در عرصه اجتماعی، انکار می‌کرد فعلا به گوشه رینگ هدایت شده و رئیس‌جمهور هم فعلا با سبک و نگاه خاص خود در حال تغییر مسیر از خالص‌سازی به وفاق است.

آیا شَمیمی از نسیم وفاق حداقلی رئیس‌جمهور در ارومیه نیز به مشام خواهد رسید؟
آیا نامرئی‌سازان حاکم بر ارومیه، همچون خالص‌سازان حاکم بر کشور، دست‌شان از قدرت و یکه‌تازی کوتاه خواهد شد؟
آیا نیازمندترین استان و شهر به دگرپذیری و هم‌دلی، گامی هرچند کوچک، اما معنادار و جدی به این سمت خواهد نهاد؟

در سال‌های گذشته معمولاً پیش و پس از برگزاری چنین مراسمی، صدای اعتراض دو عضو شورای شهر به نگرش حذفی و سین برنامه‌های مدنظر مجریان بلند می‌شد اما نتیجه‌ای در تغییر نگرش حاکم و محتوای برنامه‌ها ایجاد نمی‌شد.

 با بررسی مواضع سال‌های گذشته دو عضو شورا، مخالفت آن‌ها به حذف و انکار و مقاومت جریان مجری انکار، نشان‌دهنده سرسختی انکارگَران و اصرار آن‌ها در ترسیم یک چهره فیکِ تک‌صدایی و تک‌رنگی از شهر است.

محتوای مراسم فردا نشان خواهد داد که آیا پیام پزشکیان در شهرش شنیده شده و آیا رویکردش در شهر خودش خریداری دارد یا نه؟ اگر مراسم جشنواره انگور به سیاق سابق و با حذف کردها برگزار شود بر نمایندگان مجلس و اعضای شورا و فعالان شهر است که اعتراض شدید خود را به نهادهای سه‌گانه حاکمیت در بالاترین سطوح برسانند و بیش از این اجازه تک‌روی این نگرش خطرناک و هزینه‌ساز و در تقابل با نگرش و منش رئیس‌جمهور را ندهند.





 

کد خبر 2775352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha