وجود ۲۵۹۱ موقوفه در کردستان/۹۶ درصد موقوفات سند دار هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۱ موقوفه در کردستان داریم که بیشتر آنها مساجد هستند.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام محمد کاروند در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: روز جمعه ۳۰ شهریور ماه به نام روز وقت نامگذاری شده و هفته بعد از آن نیز به عنوان هفته وقت شناخته می شود که به طور روزشمار نامگذاری شده است.

وی اظهار کرد: فرهنگ وقف از مصادیق امور خیریه است و چون دائمی و ماندگار است، در طول زمان اثرات آن ادامه داشته و در کردستان ۳۰ نیت واقف شناخته شده که در زمینه های مختلفی مانند اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و ... است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان افزود: در هفته وقف در مجموع ۷۲ برنامه متنوع در سطح استان کردستان برگزار می شود که همایش تجلیل از یاوران وقف، اجرای نیت واقفین خیراندیش با توزیع بسته های لوازم التحریر، برپایی ایستگاه های همه واقف باشیم، نشست های تخصصی وقف با اقشار مختلف جامعه و برپایی نمایشگاه عملکرد وقف از مهمترین این برنامه ها است.

حجت الاسلام کاروند به عملکرد حوزه های مختلف وقف در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در بخش قرآنی آموزش ۷۱۱ نفر برای حفظ، قرائت قرآن با حضور بیش از ۲۰۰ نفر، ۱۵ محفل انس با قران، جزخوانی قرآن و حضور در مسابقات قرآنی یک هزار و ۲۰۰ نفر برنامه داشته ایم.

وی یادآور شد: در حوزه تعمیرات و نوسازی مساجد در سال گذشته ۴۲ میلیارد تومان از محل موقوفات استان کردستان هزینه شده که در نقاط مختلف اجرا شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان بیان کرد: در ۶ ماهه گذشته نیز ۴ میلیارد تومان برای تامین هزینه بسته های معیشتی به ماموستایان فاقد شغل هزینه شده و به تعدادی نیز زمین مسکونی واگذار شده است.

حجت الاسلام کاروند گفت: برای مهر ماه جاری نیز ۲ هزار بسته لوازم التحریر و کیف تعبیه شده که در ایام جاری در حاشیه شهرها به دانش آموزان بی بضاعت و نیازمند اهدا می شود.

وی اظهار کرد: راه اندازی کارگاه های خیاطی، توزیع ۵ هزار بسته معیشتی، ساخت غسالخانه، کمک به خانواده زندانیان، آزادی زندانیان، اهدای دستگاه دیالیز، اهدای چرخ خیاطی، کمک به مراکز قرانی، تکمیل زمین فوتبال و در اختیار گذاشتن ۲۰ واحد به زوج های جوان در قروه از دیگر کارهایی بوده که از محل موقوفات استان انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۱ موقوفه در کردستان داریم که ۲ هزار و ۵۶۱ مورد آنها مانند مساجد دارای منفعت و درآمد نیستند و برای موقوفه های درآمدزا به دنبال واگذاری به امین موقوفات هستیم.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: یکی از وظایف موقوفات حفظ عین موقوفه است که ۹۶ درصد سند موقوفات را در حال حاضر اخذ کرده ایم و ۴ درصد باقیمانده هم هر کدام به دلایل مشکلات عمدتا حقوقی در دست اقدام هستند.

کد خبر 2775451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha