آیا ممکن است ترکیه برای حمله به کردها اف 35 آمریکا را نیز دریافت کند؟

سرویس جهان- به نوشته نشریه یونانی ایکاثیمرینی، دولت بایدن پیشنهاد کرده است اگر ترکیه سیستم دفاع موشکی خریداری شده از روسیه را در اختیار آمریکا قرار دهد واشنگتن نیز می تواند ترکیه را بار دیگر در تولید جنگنده های پیشرفته اف 35 مشارکت دهد.

به گزارش کردپرس، ترکیه تا سال 2019 یکی از اعضای تولیدکننده قطعات جنگنده اف 35 آمریکا بود که به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 از روسیه، از این برنامه اخراج شد. البته به گفته برخی کارشناسان، یکی دیگر از دلایل اخراج ترکیه از برنامه تولید جنگنده اف 35 ترس از استفاده ترکیه از این جنگنده ها علیه متحدان آمریکا از جمله یونان، قبرس و کردهای سوریه بوده است.

استفاده ترکیه از جنگنده های اف 16 ترکیه علیه کردها در عراق و سوریه اثبات شده و برخی از نشریات آمریکایی مانند هیل، نشنال اینترست و امریکن اینترپرایز، به دلیل استفاده ترکیه از جنگنده های اف 16 آمریکا علیه کردها در سوریه، دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داده اند.

نشریه یونانی ایکاثیمرینی در گزارشی از پیشنهاد دولت آمریکا به دولت ترکیه برای حل و فصل خروج ترکیه از برنامه تولید جنگنده های اف 35 و تلاش برای ورود دوباره این کشور به این برنامه و دست یابی آنکارا به پیشرفته ترین جنگنده نسل ششم آمریکا خبر داده است.

به نوشته این نشریه، دولت جو بایدن در ماه جولای گذشته به ترکیه پیشنهاد کرده است سیستم دفاع موشکی اس 400 را که از روسیه خریده در اختیار آمریکا قرار دهد و یا آن را به بخش تحت کنترل آمریکا در پایگاه اینجرلیک ترکیه منتقل کند. آمریکا نیز متعاقبا می تواند ترکیه را بار دیگر در تولید اف 35 مشارکت دهد.

مایکل روبین، مقام سابق دولت آمریکا در پنتاگون این خبر را تایید کرده و گفته است مقامات آمریکایی و ترکیه ای چند بار در این خصوص مذاکره کرده و احتمالا در جریان نشست سالانه محمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمریکا که رئیس جمهور ترکیه نیز در آن شرکت می کند، باز هم درباره آن مذاکره خواهند کرد.

این نشریه با اشاره به استفاده ترکیه از جنگنده های اف 16 آمریکا علیه متحدان آمریکا، از جمله کردها در عراق و سوریه، هشدار داده است حضور ترکیه در تولید جنگنده های اف 35 و انتقال این جنگنده ها به ترکیه می تواند خطر مضاعفی برای متحدان آمریکا از جمله کردها، یونان و قبرس ایجاد کند.

ایکاثیمرینی ادعا کرده است که ترکیه پیشنهاد آمریکا را رد کرده و حاضر نشده سیستم دفاع موشکی اس 400 را به آمریکا تحویل دهد اما گفته است می تواند این سیستم ها را همچنان در جعبه نگاه دارد و از آنها استفاده نکند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر با توجه به وضعیت جسمانی جو بایدن که حتی او را از حضور در انتخابات ریاست جمهوری امسال دور کرد، برخی مقامات آمریکایی از این وضعیت برای پیشبرد روابط با ترکیه و تلاش برای مستثنی کردن این کشور از قانون مجازات کشورهای همکار نظامی مسکو، سوء استفاده می کنند.

ایکاثیمرینی از ادامه مخالفت شدید برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا با مشارکت مجدد ترکیه در برنامه تولید مشترک جنگنده اف 35 آمریکا، با توجه به سابقه بد ترکیه در تهدید متحدان آمریکا خبر داده است.

کد خبر 2775579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha