ترانزیت از محور چشمه «ثریا» کریدور زنگزور را از رونق می اندازد

نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مسیر ترانزیتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند. چشمه ثریا از چند نظر اهمیت دارد این پروژه می تواند کریدور زنگزور را از رونق بیاندازد.

به گزارش کردپرس، از منطقه آزاد ماکو؛ عمر علیپور در این باره اظهار کرد: هزینه‌های ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جاده‌ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب می‌شود.

 علیپور با اظهار اینکه مجلس در اجرای طرح‌های اقتصادی در کنار دولت است  افزود: از تمامی طرح‌های اقتصادی دولت که منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی می‌شود، حمایت می کنیم و یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا می‌کند.

او ایران را شاهراه اقتصادی جهان برشمرد و گفت: امروز مسیر ترانزیتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند. چشمه ثریا از چند نظر اهمیت دارد. نخست اینکه منطقه آزاد ماکو با کشور ترکیه و آذربایجان هم مرز است، به همین دلیل چشمه ثریا یکی از رکن های گردشگری منطقه است.

نماینده ماکو در مجلس تاکید کرد: اگر ترانزیت آن راه بیفتد به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند. چراکه در شرایط کنونی راه آهن ماکو توسعه نیافته است و این خلا مانع از توسعه گردشگری منطقه شده و اجرای این پروژه راه آهن می تواند این خلا را پر کند. از طرف دیگر صنعت ریلی در توسعه حمل و نقل و تجارت اهمیت ویژه ای دارد.

او بیان کرد: منطقه آزاد ماکو در حال حاضر بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه است که ۴۰۰ هزار کیلومتر زیرساخت دارد و اگر از نظر زیرساختی توسعه پیدا کند در تامین مواد اولیه و صادرات کالا نقش موثری خواهد داشت و پیشگام در جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد شد. این موضوع باعث می شود که تجارت در منطقه فعال شود و در نتیجه اقتصاد ایران در ریل توسعه قرار بگیرد.

پیشتر نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این باره گفته بود: راه آهن تبریز – چشمه ثریا از نگاه کارشناسان به عنوان یک پروژه مهم و از نگاه دولت به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور مشخص شده که با احداث خط جدید ریلی مذکور، سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲ هزار نفر  و سهم بار قابل جذب نیز برابر ۶۷۹۰ هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

با توجه به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – قارص؛  این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود.

کد خبر 2775624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha