خواهان خواهرخواندگی با کرمانشاه هستیم

سرویس کرمانشاه _ سفیر کشور جمهوری تاجیکستان در دیدار با شهردار کرمانشاه گفت: مشترکات خوبی بین دو کشور وجود دارد و ما خواستار خواهر خواندگی با شهر کرمانشاه هستیم.

به گزارش کردپرس، نظام الدین زاهدوف سفیر کشور جمهوری تاجیکستان که به منظور شرکت در اختتامیه جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان به کرمانشاه سفر کرده است، با حضور در دفتر شهردار کرمانشاه با دکتر نوروزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر تاجیکستان در این نشست ضمن تشکر از مهمان نوازی و دعوت به جهت حضور در جشنواره شاهنامه خوانی اظهار کرد: برای حضور در این جشنواره و شهر کرمانشاه لحظه شماری کردم چراکه کرمانشاه مهد تاریخ و تمدن است.

وی افزود: میان کشورهای ایران و تاجیکستان و شهرهای آن ارتباط و تعاملات خوبی برقرار است که البته گسترش آن در طول چهار سال گذشته بی سابقه بوده است.

سفیر کشور تاجیکستان بیان کرد: در سال گذشته سه سفر در سطح عالی داشتیم دوبار شهید جمهور به تاجیکستان تشریف آوردن و یک بار نیز رییس جمهور تاجیکستان به ایران آمدند، در سال جاری نیز یک‌بار برای ادعای احترام به شهید جمهور و بار دیگر برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان به ایران سفر کردند و علاوه بر این‌ها ملاقات های میان روسای دو کشور در آمریکا صورت گرفت که مجموع این‌ها نشان از همکاری بین دو کشور است.

نظام الدین زاهدوف با بیان اینکه مراودات فرهنگی بین دو کشور زمینه قدیمی دارد گفت: بخصوص در حوزه فرهنگی و دینی بین ما اشتراک های خوبی است که می‌توان بیش از وضعیت موجود آن‌ را گسترش داد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه های همکاری بین دو کشور خاطرنشان کرد: از بدو استقلال تاجیکستان تاکنون ۲۲۰ تفاهم‌نامه صورت گرفته که بیشترین آن‌ها در سال‌های اخیر بوده که ۴۵ درصد آن مربوط به حوزه فرهنگی است.

سفیر کشور جمهوری تاجیکستان با اشاره به مشترکات زبان، تاریخ و فرهنگ بین دو کشور گفت: یکی از مباحث ارتقاء ارتباطات، تعامل شهرها و خواهر خواندگی است که درحال حاضر با پنج شهر ایران روابط خواهر خواندگی داریم و در ادامه نیز تمایل داریم با کرمانشاه خواهر خواندگی داشته باشیم و حضور امروز در این جلسه نیز اعلام آمادگی برای آن است.

نظام الدین زاهدوف با بیان اینکه در میان تمامی مشترکات، موضوع شاهنامه فردوسی بین دو کشور بسیار مهم است تاکید کرد: شاهنامه وسلیه شناخت تاریخ است و ما از برگزاری جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان تقدیر می‌کنیم و درخواست داریم برگزاری این جشنواره ها تداوم داشته باشد.

کد خبر 2775696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha