نامزدی دوباره اردوغان برای انتخابات دور زدن قانون اساسی است

سرویس ترکیه - رهبر حزب خوب ترکیه در سخنانی نامزدی اردوغان برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری را بر خلاف قانون اساسی ترکیه دانست و بر لزوم تغییر روش های زمامداری کنونی تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، مساوات درویش‌اوغلو، رهبر جدید حزب خوب در سخنانی نامزدی دوباره رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی ریاست جمهوری را بر خلاف قانونی اساسی ترکیه و غیر قانونی دانست. او همچنین تداوم مسیر سیاسی که از 22 سال پیش با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه (AKP) آغاز شده است، را غیر ممکن توصیف کرد.

ترکیه نیاز به نوسازی اجتماعی و خرد جمعی دارد

به نوشته جمهوریت، مساوات اوغلو در نشستی با نمایندگان روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در آنکارا، به بررسی مسائل روز پرداخت. درویش‌اوغلو با بررسی وضعیت کنونی ترکیه گفت: «ردپای ۲۲ سال زمامداری AKP، زخم‌های عمیقی در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور ما ایجاد کرده است. همه اقشار جامعه به‌طور عمیقی این فروپاشی را احساس می‌کنند، اما این دوره همچنین نشان می‌دهد که ترکیه نیاز مبرمی به نوسازی دارد. به عنوان یک کشور، باید این تخریب‌ها را جبران کرده و آینده‌مان را بر پایه‌های محکمی بنا کنیم. امروزه ادامه دادن با روش‌های قدیمی و سیاست‌های گذشته دیگر امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهیم در نظم جدید جهانی جایی داشته باشیم، به عنوان یک کشور نیز باید نوسازی شویم.»

درویش‌اوغلو با تأکید بر نیاز ترکیه به یک تغییر بنیادین در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گفت: «ما در همه زمینه‌ها نیاز به بازسازی داریم. راه موفقیت در این تغییرات، پذیرش نوسازی و نوآوری است. البته این بادهای تغییر شامل سیاست نیز می‌شود و سیاست هم ناگزیر به تحول است.»

او با یادآوری درخواست خود برای بازسازی سیاست مرکزی ترکیه گفت: «سیاست مرکزی همیشه صدای عقلانیت، خرد جمعی و دلسوزی بوده است. به جای سیاستی که جامعه را دوقطبی می‌کند، ما نیاز به سیاستی داریم که وحدت‌بخش، جامع و فراگیر باشد. فراخوان من خطاب به هر فرد در ترکیه در پیش گرفتن دیدگاهی بر اساس عقلانیت جمعی و دلسوزی است.»

اردوغان نمی‌تواند نامزد شود 

درویش‌اوغلو در پاسخ به پرسشی درباره نامزدی مجدد اردوغان گفت که بر اساس ماده ۱۰۱ قانون اساسی، اردوغان نمی‌تواند دوباره نامزد شود. او افزود: «در زمینه انتخابات زودهنگام، مطرح کردن نامزدی اردوغان به معنای دور زدن قانون اساسی است. ماده ۱۰۱ قانون اساسی کاملاً روشن است.»

رهبر حزب خوب همچنین با اشاره به اینکه آنها از هیچ پیشنهادی که هدف آن تقویت نظام تک‌نفره باشد حمایت نخواهند کرد، در پاسخ به پرسشی درباره بحث ممنوعیت سیاسی امام‌اوغلو گفت: «نمی‌خواهم در مورد دادرسی جاری صحبت کنم. نمی‌خواهم همان اشتباهی را مرتکب شوم که از آن انتقاد می‌کنم. این کار ممکن است عدالت را زیر سؤال ببرد.»

کد خبر 2775914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha