کشف سیستم آب‌رسانی تاریخی در قلعه بیتلیس در کردستان ترکیه

سرویس ترکیه - در کاوش‌های تاریخی جدید در قلعه بیتلیس علاوه بر کشف اشیاء مختلف از جمله سکه‌ها و لوله‌های سنگی، سیستم آب‌رسانی دوره تاریخی نیز شناسایی شده که به تأمین آب قلعه کمک می‌کرده است.

به گزارش کردپرس، کاوش‌های تاریخی در قلعه بیتلیس که نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توسط دانشگاه پاموک‌کاله دنیزی آغاز شد، تا سال ۲۰۱۵ توسط دانشگاه یوزون‌چو ییل ادامه یافت. امسال این کاوش‌ها با همکاری ریاست موزه آحلات و مشاوره علمی دانشگاه اهرن بیتلیس دوباره آغاز شده است.

در این کاوش‌ها که تحت مشاوره علمی دکتر یونس امره قاراسو، استادیار گروه تاریخ هنر دانشگاه اهرن بیتلیس انجام می‌شود، علاوه بر کُنک‌های تاریخی که به سوی حمام تاریخی سینان‌بی می‌روند، سکه‌ها، سنگ‌های لوله‌ای، کوزه‌ها، سازه‌های معماری، چراغ‌ها، تکه‌های سفالی، اجسام شیشه‌ای، فلزی و استخوانی نیز کشف شده است. این پروژه با همکاری ۵ کارشناس و ۱۵ کارگر در حال انجام است.

علی فواد اکر، مدیر کل سازمان فرهنگ و گردشگری، در اظهارات خود اعلام کرد که برنامه‌ریزی شده است این کاوش‌ها طی ۵ سال به پایان برسد.

کشف سیستم آب‌رسانی تاریخی در قلعه بیتلیس در کردستان ترکیه

او در ادامه افزود: کاوش‌های قلعه بیتلیس از سال ۲۰۰۴ ادامه دارد و با مجوز وزارت فرهنگ و گردشگری انجام می‌شود. این پروژه تحت ریاست موزه آحلات و با حمایت مالی اهرن هلدینگ به تازگی سرعت بیشتری گرفته است. ما در سال اول این قرارداد، کار را از منطقه کاخ آغاز کردیم و اشیاء متنوعی مربوط به زندگی روزمره و سکه‌ها را کشف کردیم. یکی از مهم‌ترین یافته‌های امسال، سیستم کُنکی است که به سیستم آب‌رسانی دوره تاریخی اشاره دارد.

بر اساس روایت‌های مختلف، این سیستم آب را از منبع دوآو به دیوارهای قلعه منتقل می‌کرده و به مخزن‌های نزدیک به منطقه کاخ و حمام سینان‌بی آب تمیز منتقل می‌شده است. به‌این ترتیب، نیاز آبی قلعه تأمین می‌شده و ما توانستیم این موضوع را با کاوش‌های امسال اثبات کنیم.

با توجه به تاریخ ساخت حمام سینان‌بیگ در سال‌های ۱۵۳۰-۱۵۴۰، احتمال می‌رود این سیستم کُنکی نیز در همین زمان ساخته شده باشد. ما با یک تیم ۲۰ نفره به کاوش‌ها ادامه خواهیم داد و در ۳-۴ سال آینده قصد داریم پس از ترمیم سازه‌های در حال کشف، قلعه را به روی بازدیدکنندگان بگشاییم.

کد خبر 2775920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha