گمانه زنی ها درباره فرجام انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس برآوردوردآورد نشریه نیو ریجن، دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی، به ترتیب رتبه اول و دوم انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان را که قرار است در 20 اکتبر 2024 برگزار شود، به دست می آورند.

به گزارش کردپرس، انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق که قرار بود پاییز 2022 برگزار شود، بعد از بارها به تغویق افتادن، به دلیل اختلافات سیاسی میان دو حزب اصلی دموکرات کردستان و اتحاید همیهنی، قرار است در روز 20 اکتبر 2024 برگزار شود. در این انتخابات که بعد از لغو کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان و با ورود دادگاه عالی فدرال عراق تغییرات زیادی پیدا کرده، احزاب جدیدی شرکت دارند که برای رقابت با دو حزب اصلی و ایجاد تغییر و اصلاح سیستم وارد آن شده اند.

در حالی که پارلمان اقلیم کردستان در دوره های قبلی 111 کرسی داشت که 11 کرسی آن به اقلیت ها اختصاص داده شده بود، این بار تنها 100 کرسی دارد که 5 تای آن به اقلیت های مسیحی و ترکمانی تعلق یافته است.

 به نوشته نشریه نیوریجن که تحولات اقلیم کردستان را رصد می کند،  با این که در این انتخابات تغیرات زیادی روی داده اما نتیجه انتخابات، مانند سالهای پیشین خواهد بود و دو حزب حاکم رتبه اول و دوم را در این انتخابات کسب خواهند کرد. این نشریه پیش بینی کرده است که حزب دموکرات کردستان عراق بیشترین کرسی را کسب کند و اتحادیه میهنی که با شعار پایان دادن به حاکمیت مطلق حزب دموکرات کردستان وارد شده، دومین رتبه در کسب کرسی ها را به خود اختصاص دهد.

سامان فارس، نامزد حزب دموکرات در استان سلیمانیه، پایگاه اصلی حزب اتحادیه میهنی، در مصاحبه با این نشریه ادعا کرده است حزب او در این انتخابات نیز پیروز بلامنازع خواهد بود و دهمین کابینه حکومت اقلیم کردستان را نیز تشکیل خواهد داد.

با این حال مقامات حزب اتحادیه میهنی از پاسخ دادن درباره نحوه شرکت در انتخابات و نتایج احتمالی خودداری کرده اند.

جببه خلق یکی از تازه واردهای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به رهبری لاهور شیخ جنگی، رهبر مشترک سابق اتحادیه میهنی است که پس از تنشهای داخلی این حزب، و اخراج او از سوی بافل طالبانی، رهبر جدید اتحادیه میهنی، اقدام به تاسیس جبهه خلق کرد. شادمان ملا حسن، از رهبران سابق اتحادیه میهنی و یکی از نامزدهای اصلی جببه خلق به نشریه نیوریجن گفته است حزب او در این انتخابات نتایج درخشانی کسب خواهد کرد.

جنبش موضع میهنی دیگر حزب تازه تاسیس اقلیم کردستان است که توسط علی حمه صالح، نمیانده دو دوره پارلمان اقلیم کردستان از جنبش تغییر یا گوران بوجود آمد. علی حمه صالح درباره نتایج انتخابات گفت نمی توان به طور دقیق نتیجه را پیش بینی کرد اما می توان با اطمینان گفت که افراد بیشتری در این انتخابات شرکت خواهند کرد. او نسبت به به نتیجه حضور حزبش در این انتخابات ابراز امیدواری کرد.

اقلیت ها در این انتخابات سهم کمتر نسبت به گذشته دارند. در حالی که آنها در گذشته 11 کرسی داشتند اما در این دوره تنها 5 کرسی به آنها تعلق گرفته است. مونا قهوه چی، نایب رئیس دوره قبل پارلمان از جبهه ترکمانی در این باره به نیوریجن گفت کاهش سهم اقلیت ها زیان بزرگی به جایگاه سیاسی این احزاب رسانده است.

کد خبر 2775929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha