تشکیل دادگاه های صلح تغییر اساسی در سیستم قضایی کشور ایجاد کرد

معاون حل اختلاف دادگستری کردستان با بیان اینکه بر اساس قانون جدید هرگونه رسیدگی قضایی و صدور رأی به دادگاه های صلح واگذار شده است، گفت: تشکیل دادگاه های صلح تغییر اساسی در سیستم قضایی کشور ایجاد کرد.

به گزارش کرد پرس، بهادر اسدی در جلسه توجیهی – تبیینی در خصوص نحوه فعالیت دادگاه های صلح، گفت: شوراهای حل اختلاف یک نهاد مردمی است که در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش، رفع اختلافات و کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی اقدامات بسیار موثری انجام داده و در کشور تجربیات موفق را کسب کرده است.

وی اظهار کرد: با تشکیل دادگاه های صلح رسیدگی قضایی از این نهاد مردمی سلب می شود و شوراهای حل اختلاف صرفا وظیفه صلح و سازش فیمابین طرفین دعوی را بر عهده خواهند داشت.

معاون حل اختلاف دادگستری کردستان افزود: تاکنون در حوزه های قضایی دیواندره، سقز، دهگلان، کامیاران، بیجار و سروآباد و بخش های سریش آباد، حسن آباد کرانی، کلاترزان، موچش و حسین آباد، دادگاه های صلح افتتاح و شروع بکار کرده است و بزودی در مرکز استان و ۴ حوزه قضایی استان نیز افتتاح خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه بر اساس قانون جدید هرگونه رسیدگی قضایی و صدور رأی به دادگاه های صلح واگذار شده است، ادامه داد: از تمامی ظرفیت های شوراهای حل اختلاف برای کمک به دادگاه صلح در جهت اشاعه صلح و سازش در پرونده های قضایی استفاده می شود.

وی یادآور شد: قانون جدید شورای حل اختلاف مصوب سال ۱۴۰۲ در ۵ فصل و ۴۶ ماده تصویب شده و دادگاه صلح رسیدگی به برخی دعاوی حقوقی، خانوادگی و کیفری را مطابق ماده ۱۲ قانون دارد و صلاحیت این دادگاه نسبت به سایر محاکم صلاحیت ذاتی است و حسب بررسی های به عمل آمده حدود ۶۰ درصد دعاوی مراجع قضایی به دادگاه صلح ارجاع می شوند.

معاون حل اختلاف دادگستری کردستان بیان کرد: صلاحیت های دادگاه صلح شامل دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (۱) این ماده، دعاوی و درخواست های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره بها بجز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، اعسار از پرداخت محکومٌ به در صورتی که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد، حصر ورثه و تحریر ترکه است.

اسدی گفت: سایر صلاحیت های دادگاه صلح شامل مهر و موم و رفع آن، تأمین دلیل، تقاضای سازش موضوع ماده (۱۸۶) قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۲۱/۱/۱۳۷۹، جنبه عمومی و خصوصی کلیه جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی، جرائم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت، دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی (به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است)، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام است.

وی اظهار کرد: دادگاه صلح می تواند در ساعات غیراداری و یا در روزهای تعطیل نیز به دعاوی رسیدگی کند و استقرار آن در محل شورای حل اختلاف بلامانع است.

کد خبر 2775974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha