در نعمت یا نقمت حضور گردشگران عراقی در ایلام / یاسر بابایی

سرویس ایلام - شاید حضور بیش از ۵۰۳ هزار نفر اتباع خارجی و عراقی که از مرز مهران در شش ماه گذشته به استان ایلام سفر کرده‌اند، آنقدری مهم باشد که این گزارش را تا آخر بخوانید.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، همواره از مرز ۴۳۰ کیلومتری استان ایلام با ۳ استان از کشور عراق به عنوان یکی از مزیت‌های راهبردی یاد می‌شود که نه تنها دارای منافع استانی است بلکه منافع ملی و وظایفی ملی را نیز برآورده می‌سازد.

اگرچه بسیاری از مردم استان ایلام از کمبود اتوبوس به خاطر حضور پررنگ گردشگران عراقی در استان و یا کمبود بلیط هواپیما گلایه‌مند هستند، اما تردیدی نیست که این حضور و تردد که طبق آمارها منجر به اقامت در استان و ماندگاری بیش از یک شب نیز شده است، می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای استان باشد که نباید از کنار آن به سادگی بگذریم.

آمار نویدبخش ورود ۵۰۳ هزار نفر از عراق به ایلام در ۶ ماه

بنا به آمارهایی که به این رسانه رسیده است، در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۵۰۳ هزار نفر گردشگر و تبعه خارجی از مرز مهران وارد استان ایلام شده‌اند که قطعاً اکثریت این جمعیت از اتباع عراقی هستند که دارای قرابت فرهنگی به عنوان یکی از مزایای مهم با مردم استان ایلام نیز می‌باشند و از طرفی هم مذهب بودن و برگزاری مشترک اربعین حسینی بر این ارتباط تنگاتنگ افزوده است.

در حالی که جمعیت استان ایلام ۶۰۰ هزار نفر می‌باشد، سفر ۵۰۳ هزار نفر اتباع از مرز مهران آماری قابل توجه و نویدبخش است. در سال ۱۴۰۲ آمار ۶ ماهه ۴۳۶ هزار نفر اتباع خارجی بوده است که رشد مناسبی را نشان می‌دهد و بر اساس همین آمار دریافتی، در سال ۱۴۰۳ میزان ورود و اقامت گردشگران ایرانی به استان ایلام کمتر از گردشگران و مسافران عراقی در استان بوده است که ۶۲ درصد آنها در مرکز استان و شهر ایلام اقامت گزیده‌اند.

در کنار این آمار، بیش از ۶۰۰ نفر دانشجوی عراقی نیز در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل هستند که تعداد آنها به گفته مسئولین دانشگاه در سال جاری افزایش خواهد یافت و شرایط تحصیل این دانشجویان در سطوح بالاتر نیز فراهم خواهد شد. 

مزیت‌های گردشگری درمانی

ایران مقصد بسیاری از مردم عراق و کردهای فیلی برای انجام کارهای درمانی نیز هست که با توجه به صدور مجوز IPD برای برخی بیمارستان‌های ایلام، این امید هست که در آینده نزدیک به صورت قانونمند و تعداد بالاتری از گردشگران طالب خدمات پزشکی، شاهد حضور اتباع بیشتری در ایلام باشیم. مردم عراق بیشتر کارهای درمانی خود را در لبنان و خوزستان انجام می‌دادند که با توجه به اوضاع سیاسی و امنیتی جدید خاورمیانه تمایل بسیار بیشتری در آنها برای ورود به استان ایلام پیدا شده است.

از طرفی با توجه به تفاوت نرخ ارزهای عراقی و ایرانی، توریسم درمانی می‌تواند یک هدف مهم برای برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گردشگری برای مسافران عراقی در استان ایلام باشد. این تفاوت نرخ ارز برای مسافران عراقی امکانی فراهم کرده تا خدمات درمانی با کیفیت و با قیمت مناسب را در ایران دریافت کنند و همچنین از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی این منطقه نیز بهره‌برداری کنند. به طور کلی، توریسم درمانی می‌تواند باعث توسعه اقتصادی و توسعه گردشگری در استان ایلام شود و برای هر دو کشور ایران و عراق سودآور باشد.

مزایای ورود هرچه بیشتر گردشگران عراقی به ایلام

ورود گردشگران عراقی از مرز مهران به استان ایلام می‌تواند مزایای زیادی برای این استان اعم از اقتصادی و فرهنگی و... داشته باشد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. افزایش درآمد از گردشگری: ورود گردشگران عراقی به استان ایلام می‌تواند باعث افزایش درآمد این استان از طریق توریست‌ها شود و رشد اقتصادی محلی را تحریک کند.

۲. ایجاد فرصت‌های شغلی: با افزایش گردشگران، نیاز به خدمات گردشگری، اقامتی و تفریحی افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و توسعه اشتغال در استان شود.

۳. تبادل فرهنگی: ورود گردشگران عراقی به استان ایلام، فرصتی خوب برای هم‌اندیشی و تبادل فرهنگی بین دو کشور و مردم آنان می‌باشد و می‌تواند باعث تقویت روابط فرهنگی و دوستی بین مردم این دو کشور بیش از گذشته شود. از ظرفیت مناسب کردهای فیلی عراق نیز در این مورد نباید غافل شد.

۴. توسعه صنعت گردشگری: ورود گردشگران عراقی به ایلام می‌تواند باعث توسعه صنعت گردشگری در استان شود و دسترسی به تجارب گردشگری جدید برای مردم این منطقه فراهم شود و به طور کلی مزایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زیادی برای این استان به همراه داشته و باعث توسعه و پیشرفت در این منطقه شود.

آسیب‌های افزایش گردشگران عراقی را باید مدیریت کرد

ورود هر گردشگر به یک منطقه می‌تواند اثرات مختلفی روی اقتصاد و اشتغال آن منطقه داشته باشد. از یک سو، حضور گردشگران می‌تواند منجر به افزایش فروش و درآمد برای کسب و کارهای محلی شود و در نتیجه افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد که گفته می‌شود ورود هر ۶ گردشگر باعث ایجاد یک شغل در منطقه هدف می‌گردد. همچنین، صنایع مرتبط با گردشگری مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و خدمات تفریحی نیز از نفع حضور گردشگران در منطقه بهره‌مند می‌شوند.

از سوی دیگر، ورود زیاد گردشگران ممکن است باعث سنگین‌تر شدن ترافیک، افزایش قیمت‌ها، استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست شود. بنابراین برای ارزیابی تأثیر ورود گردشگران بر اقتصاد و اشتغال منطقه، نیاز به بررسی دقیق تأثیرات مثبت و منفی این فعالیت‌ها داریم و باید به حفظ تعادل بین توسعه گردشگری و محافظت از محیط زیست و جوامع محلی توجه ویژه‌ای داشت. از طرفی با افزایش تعداد گردشگران عراقی در ایلام از آنجا که ظرفیت اقامتی کافی وجود ندارد، باید با نظارت بیشتر خانه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای را شناسنامه‌دار کرده و از اجاره دادن منازل به اتباع خارجی خارج از ضوابط موجود جلوگیری کرد.

چطور گردشگر بیشتری از عراق جذب کنیم؟

برای جذب گردشگران بیشتر از عراق، ابتدا باید اطلاعات دقیق و دسترسی آسان به امکانات، جاذبه ها و خدمات توریستی ایلام را به مردم عراق ارائه دهیم. همچنین باید بتوانیم از طریق تبلیغات موثر در رسانه های اجتماعی و رسانه های محلی و بین المللی، آگاهی بیشتری از زیبایی های طبیعی، فرهنگ و تاریخ ایلام را به مخاطبان عراقی انتقال دهیم. همچنین ارائه تورهای ویژه و برنامه های تفریحی برای گردشگران عراقی، می تواند باعث افزایش تعداد گردشگران و تبادل فرهنگی بین دو کشور شود.

از اربعین کمک بگیریم

برای افزایش جذب گردشگران به استان ایلام می‌توان از برگزاری اربعین حسینی و سایر مؤلفه‌های گردشگری مذهبی از راه‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

۱. تبلیغات موثر: از طریق تبلیغات در رسانه‌های معتبر و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک، اقدام به معرفی جاذبه‌های استان ایلام و برنامه‌های اربعین حسینی و فضای محرمی استان و آداب و رسوم خاص این خطه کنیم.

۲. ارتباط با آژانس‌ها و تورهای مسافرتی: برقراری ارتباط با آژانس‌ها و تورهای مسافرتی مختلف و برگزاری تورهای ویژه برای گردشگرانی که علاقمند به شرکت در مراسمات مذهبی هستند.

۳. ارائه خدمات رفاهی و اقامتی مناسب: اطمینان از ارائه خدمات رفاهی و اقامتی با کیفیت بالا به گردشگران در طول اقامت‌شان در استان ایلام و تعریف حسینیه‌های خدمات رسان دائم برای تمام طول سال در ایلام و معرفی این حسینیه‌ها و خدماتشان در کشور عراق.

۴. برگزاری فستیوال‌ها و نمایش‌های فرهنگی: برگزاری فستیوال‌ها و نمایش‌های فرهنگی مرتبط با امام حسین (ع) و مذهب شیعه در استان ایلام به منظور جذب گردشگران مانند برگزاری مراسم چمر اگر توسط فضای رسانه‌ای عراق و آژانس‌های مسافرتی فعال تبلیغات لازم در خصوص این مراسمات صورت بگیرد، می‌تواند موثر باشد.

۵. انجام برنامه‌های تفریحی و مذهبی متنوع: ارائه برنامه‌های تفریحی و مذهبی متنوع برای گردشگران از جمله پیاده‌روی‌ها، مراسمات مذهبی و دیدنی‌های گردشگری مذهبی.

کد خبر 2776021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha