معدنی در تکاب از وسط قبرستان روستا جاده سازی کرد!

علیرغم صدور دستور اداره کل میراث فرهنگی و منابع طبیعی آذربایجان غربی مبنی بر عدم فعالیت معادن در محوطه های تاریخی و طبیعی چندین روستای شهرستان تکاب، این بار یکی از معادن تکاب با عبور جاده دسترسی از قبرستان روستای قزلقشلاق منجر به تخریب قبور، محوطه های تاریخی و طبیعی و روستا شده است.

یکی از اهالی روستای قزل قشلاق شهرستان تکاب در گفت و گو با خبرنگار کردپرس از فعالیت غیرقانونی یکی از معادن سنگ  در این روستا و تخریب قبرستان روستا خبر داده و می گوید: متاسفانه علیرغم آنکه در سال‌های گذشته از سوی مدیر کل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی بر عدم فعالیت معادن در محدوده محوطه‌های تاریخی روستاهای فاقلو، برنجه، قزل قشلاق و غازان کندی تکاب به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد مربوط به هزاره‌های اول قبل از میلاد تاکید شده و آمده است؛ فعالیت معادن حتی در حد کر گیری به آثار تاریخی صدمه وارد خواهد کرد لذا حسب دستور مدیر کل سابق میراث فرهنگی توقف کامل هرگونه عملیات معدنی به رئیس صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی اعلام شده بود.

معدنی در تکاب از وسط قبرستان روستا جاده سازی کرد!

او ادامه می دهد: اما متاسفانه مجدداً فعالیت این معدن  آغاز شده و اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است فعالیت معدن به دلیل جاده سازی با بولدوزر سبب تخریب قبرستان روستا شده و با جاده سازی از وسط قبرستان عبور کرده اند و تعداد زیادی از قبور اهالی این روستا را تخریب کرده است.

این ساکن روستای قزل قشلاق تکاب می‌گوید: بارها این مسئله را با مسئولان ذیربط مطرح کردیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده ایم و معدن‌دار همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد این درحالی است که مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز دستور توقف فعالیت این معدن را صادر کرده اما معدن‌دار بدون توجه به این دستور همچنان در حال گسترش محدوده فعالیت خود در روستا است و حدود ٢ هکتار محدوده خود را گسترش داده است.

معدنی در تکاب از وسط قبرستان روستا جاده سازی کرد!

او تاکید می کند: این معدن در نزدیکی روستای قزل قشلاق قرار دارد و فعالیت معدن‌دار موجب تخریب گسترده روستا، باغات و قبرستان شده است. از سویی دیگر به دلیل فعالیت معدن چشمه‌های آب روستا خشک شده و ما به صورت دستی باغات خود را با دبه‌های چند لیتری آبرسانی می‌کنیم.

او در ادامه می گوید: محدوده معدن چسبیده به روستاست که این مورد منحصر به فرد است و ما در ایران چنین چیزی نداریم که معدن‌دار بتواند در نزدیکی روستا فعالیت کند و کمتر از ۱۰۰ متر نیز با قبرستان روستا فاصله دارد و منجر به تخریب تعداد زیادی از قبور اهالی روستا شده است در حالی که در این قبرستان پدران جانبازان و شهیدان به خاک سپرده شده‌اند آیا  این طرز رفتار با قبر  پدر شهید شایسته است؟!

او در پایان گفت: روز گذشته کارشناس دادگستری نیز در محل حاضر و از قبرستان تخریب شده بازدید کرد و ما منتظر رای دادستان در این خصوص هستیم.

معدنی در تکاب از وسط قبرستان روستا جاده سازی کرد!

کد خبر 2776091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha