1.5 میلیون هکتار از اراضی طبیعی کردستان سنددار هستند

سرویس کردستان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه طرح کاداستر در ۲ میلیون هکتار از اراضی طبیعی استان انجام شده، گفت: برای یک میلیون و ۵۲۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شده است.

به گزارش کرد پرس، سعدی نقشبندی در نشست با سرپرست جهاد کشاورزی کردستان، با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۲۰ هزار هکتار دیگر در اختیار اداره کل ثبت اسناد استان برای صدور سند قرار گرفته است، گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

نقشبندی با اشاره به گستردگی فعالیت های حوزه منابع طبیعی، بیان کرد: از آنجا که فرسایش خاک از عوامل اصلی مخرب منابع طبیعی است در طرحهای جهادی آبخیزداری سه طرح در دشت ممنوعه قروه و دهگلان با ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار انجام و ۲۳ میلیون مترمکعب آب به سفره های آب زیرمینی این دشتها تزریق شد.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در حفظ و حراست از عرصه های طبیعی، ادامه داد: امسال نخستین جشنواره رسانه و مابع طبیعی برگزار می شود تا نقش اطلاع رسانی در حراست و حفاظت و ترویج اطلاع رسانی در بیش از پیش با مشارکت رسانه ها انجام شود.

سرپرست جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست به گستردگی وظایف حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: وظیفه سنگین منابع طبیعی حفظ و حراست از منافع عمومی است و گستردگی وظایف نباید مانع انجام این وظیفه اصلی شود.

پیمان اسکندری یادآور شد: در حفاظت از عرصه های طبیعی نباید منافع بیت المال فدای سرمایه گذاری شود و با کار کارشناسی و دقیق به روند توسعه استان کمک کرد.

وی اظهار کرد: منابع طبیعی میراثی برای آیندگان است و در واگذاری اراضی برای فعالیتهای اقتصادی باید نهایت دقت به کار گرفته شود.

کد خبر 27761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha