استاد حسام الدین امین، از چهره های مطرح ادبی و هنری سنندج درگذشت

استاد حسام الدین امین، از چهره های مطرح فرهنگی و ادبی و هنری شهر سنندج و از عوامل اصلی رادیو کُردی در کرمانشاه و تهران؛ امروز یک شنبه ۱۵ مهر ماه در شهر سنندج دار دنیا را وداع گفت.

به گزارش کرد پرس، استاد امین  متولد سال ۱۳۱۵ است و دوران دبستان و دبیرستان خود را در سنندج گذرانده و دیپلم ادبیات گرفت.

او سپس برای ادامه ی تحصیل به دانشگاه تهران رفت و در کنار  تحصیل دانشگاهی در بخش کُردی رادیو ایران که یک ماه پیش از آن و برای مدت یک ربع ساعت تاسیس شده بود دست به کار شده است .

پس از دو سال فرستنده رادیو در آن زمان به کرمانشاه منتقل شده که به منظور صرفه جویی در مقدار بُرد الکترونیک به غرب ایران و کشور عراق نزدیک تر باشد. در تهران برنامه تهیه شده و به وسیله نوار رینگی یا تلفن برای کرمانشاه ارسال می شده است. در آن زمان هم شغل معلمی را در کرمانشاه در پیش می گیرد و مجدد به رادیو فراخوانده می شود.

در زمان او برنامه رادیو کردی کرمانشاه از سه ساعت به ۴ ساعت افزایش یافته است. او اجراء دو برنامه ی نیم ساعته «کاروان شعر و موسیقی» و «کشکول رنگارنگ» را در رادیو کُردی کرمانشاه بر عهده گرفته بود.

امین تا سال ۱۳۴۴ در رادیو تهران و از سال ۴۵ تا ۵۱ در رادیو کرمانشاه فعالیت کرد و پس از آن دوباره به تهران بازگشته و برای مدتی تا سال ۵۵ از رادیو کناره گیری کرد. و از آن سال تا ۵۷ به وسیله استاد دکتر محمدصدیق مفتی زاده (رئیس وقت برنامه های کُردی) باز هم به رادیو دعوت  شد.

پس از سال ۵۷ برای همیشه از رادیو کناره گیری کرد. او در ۷ شهر ایران به امر تدریس پرداخت و آخرین آن در سال ۶۴ در سنندج بود که پس از سه سال بازنشسته شده است.

مراسم خاکسپاری این هنرمند مرحوم فردا دو شنبه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در بهشت محمدی سنندج برگزار می شود.

کد خبر 2776105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha