رسوب ۱۶ میلیارد ریالی اعتبارات در حساب میراث فرهنگی کردستان/اعتبارات برگشت خورد؟

اسناد و مدارک رسیده به خبرگزاری کرد پرس نشان می دهد که حدود ۱۶ میلیارد ریال از اعتبارات جاری و هزینه ای که در حساب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بوده، در حساب آنها رسوب کرده و اکنون با پایان فصل بودجه یا باید به خزانه برگشت داده شود و یا اینکه در اختیار یکی دیگر از دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد.

به گزارش کرد پرس، در روزهایی که بیشتر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان از کمبود اعتبار برای پیگیری امور جاری و اتمام پروژه های مختلف گلایه دارند، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در یک شاهکار مدیریتی، اقدام به عدم هزینه حدود ۱۶ میلیارد ریال از اعتبارات جاری و هزینه ای خود کرده و ذیحساب این اداره کل نیز طی نامه ای رسما این موضوع را به اطلاع مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان رسانده است.

بیشتر صاحبنظران اعتبارات را اصلی ترین عامل کندی مرمت بناهای تاریخی می دانند و میانگین بودجه حفاظت از این آثار حدود روزی ٣٠٠ هزار تومان برای هر اثر است و در کنار این مسئله نیز سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال برآورد شده، که اداره کل میراث فرهنگی کردستان می توانست با هزینه کرد این اعتبار حداقل بخشی از آثار و بناهای تاریخی شهر سنندج و دیگر شهرهای استان را که سالهاست به بهانه کمبود اعتبار در حال تخریب و نابودی هستند، مرمت و بازسازی کند.

 در چند سال گذشته، این حوزه هر روز دچار چالش جدیدی بوده و نه تنها در حوزه زیرساخت های گردشگری، صنایع دستی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی اتفاق مثبتی نیافتاده بلکه آنچه که بوده نیز در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

براساس نامه  ذیحساب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان، مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و مالی سال ۱۴۰۲ این اداره کل در مجموع در سرفصل های مختلف ۱۵ میلیارد و ۹۹۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۴۷ ریال اعلام شده است.

بر اساس این گزارش از مجموع اعتبارات ابلاغی ۱۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی که به صورت نقدی تخصیص یافته ۱۳۶ میلیارد و ۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۸۰۵ ریال هزینه شده و ۶ میلیارد و ۳۱۷ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۹۵ ریال آن هزینه نشده است.

همچنین از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۳۵۷ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال، ۳۵۷ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۷۲۲ ریال آن هزینه شده و مبلغ ۴۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۷۸ ریال آن در حساب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری استان کردستان رسوب کرده است.

از مجموع اعتبارات تخصیصی اسناد خزانه نیز که ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده، ۴۱ میلیارد و ۲۳۹ میلیون ریال آن هزینه و ۷ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال آن هزینه نشده است.

همچنین در همین سرفصل از محل اعتبارات سرفصل استانی که ۵۰ میلیارد ریال بوده، ۴۷ میلیارد و ۷۲۹ میلیون ریال آن هزینه شده و مبلغ ۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون ریال آن در حساب اداره کل میراث فرهنگی کردستان باقیمانده است.

با توجه به نظر کارشناسان میراث فرهنگی، کمترین اعتبارات هم می توان در روند مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اثرگذار باشد، کاری که مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با عدم هزینه کرد اعتبارات، عملا ترک فعل انجام داده و به هویت و فرهنگ این استان نیز خیانت کرده است.

کد خبر 2776195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha