تحویل تسلیحات پیشرفته آمریکا به پیشمرگه، خط قرمز یا ابزار سیاسی؟

سرویس جهان- اقدام پنتاگون به تحویل توپ های هویتزر به نیروهای پیشمرگه کرد، درخواست‌های عمومی در عراق فدرال برای توقیف این سلاح‌ها را به دنبال داشته است. منتقدان می گویند که این توافق روابط پرتنش بین بغداد و اربیل را تشدید می کند. برخی دیگر هشدار داده اند که این تسلیحات ممکن است در مناطق مورد مناقشه در مرزهای اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق مستقر شوند.

به گزارش کردپرس، انتقال هویتزر آمریکایی به پیشمرگه، ترس عراقی ها از اربیل مجهز به سلاح سنگین را برانگیخته است.

تحویل توپ های سنگین پنتاگون به نیروهای پیشمرگه کرد، درخواست‌های عمومی در عراق فدرال برای توقیف این سلاح‌ها را به دنبال داشته است. منتقدان می گویند که این توافق روابط پرتنش بین بغداد و اربیل را تشدید می کند. برخی دیگر هشدار داده اند که این تسلیحات ممکن است در مناطق مورد مناقشه در مرزهای اقلیم کردستان  و دولت مرکزی عراق مستقر شوند. با این حال، برخی از ناظران معتقدند که این مناقشه تنها حربه ای از سوی منتقدان نخست‌وزیر محمد شیعه السودانی است که هدف آن جلوگیری از ارتباط نزدیک او با اربیل است.

در اوایل ماه اوت، گزارش‌هایی مبنی بر تحویل 12 عراده توپ هویتزر 105 میلی‌متری موسوم به M119 به نیروهای وابسته به دولت اقلیم کردستان منتشر شد. در جریان مراسم تحویل توپها مارک استرو، سرکنسول مستعفی ایالات متحده در اربیل، از «انتقال برنامه ریزی شده» به عنوان « نقطه عطفی در ایجاد ظرفیت بیشتر» برای نیروهای پیشمرگه استقبال کرد.

در اواسط سپتامبر که محمد الحلبوسی، رئیس پیشین پارلمان عراق در سال های (2018-2018) در شبکه اجتماعیX این اقدام را محکوم کرد و آن را «اقدامی غیرقابل قبول» خواند، بار دیگر مشاجره بر سر این موضوع به وجود آمد.

حلبوسی مدعی شد که قانون اساسی عراق استفاده نیروهای مسلح غیر از ارتش ملی عراق از توپخانه سنگین را منع کرده است. وی همچنین مدعی شد که در صورت استفاده از این توپ های هویتزر، در درگیری‌های «قومی» یا «حزبی» در استان‌های مورد مناقشه شمالی مانند کرکوک یا نینوا، این مسئله می‌تواند امنیت جامعه را تضعیف کند.

قیس الخزعلی، رئیس عصائب اهل الحق نیز در مصاحبه ای گ با تلویزیون عراق از انتقال سلاح به نیروهای پیشمرگ انتقاد کرد. خزعلی از رهبران سیاسی عراق خواست تا با «بازگرداندن [هویتزرها] به ارتش فدرال، اشتباه خود را تصحیح کنند».

از سوی دیگر، با تکرار حمایت گسترده کردها از این توافق، رئیس جبهه عرب سنی از انتقال تسلیحات به نیروهای پیشمرگ حمایت کرد. المثنی السامرایی به خبرنگاران گفت که «پیشمرگه ها جزئی از نیروهای عراقی هستند» و «از قوانین کشور و قانون اساسی عراق پیروی می کنند.»

وزارت دفاع عراق با صدور «بیانیه ای» به این موضوع پاسخ داد که به نظر می‌رسید مسئولیت انتقال تسلیحات به نیروهای پیشمرگ بر عهده دولت های پیشین بوده است.

بیانیه وزارت دفاع تاکید کرد که پیشمرگه ها «نیروی ملی هستند که وفاداری آنها به عراق غیرقابل تردید است».

این بیانیه ضمن تایید موافقت بغداد با این قرارداد، خاطرنشان کرد که این محموله تسلیحاتی بر اساس توافقات منعقد شده در زمان وزرای دفاع قبلی عراق یعنی جمعه عناد (2020-2022) و عرفان الحیالی (2017-2018) انجام شده است.

ایالات متحده نیروهای مسلح عراق را بعد از تهاجم به این کشور در سال 2003 منحل کرد. متعاقباً، مناصب در دولت و ارتش جدید عراق بر اساس سهمیه های قومی- فرقه ای اختصاص یافت.

به گفته بابکر زیباری، مقام نظامی سابق کرد و رئیس ستاد ارتش عراق در سال های 2004 تا 2015، اعراب شیعه 45 درصد ، اعراب سنی 25 درصد، کردها 20 درصد و سایر گروه ها 10 درصد ارتش عراق را تشکیل می دهند.

با این حال، زیباری از این که نسبت کردها در ارتش فدرال به کمتر از 2 درصد کاهش یافته ابراز تاسف کرد و افزود که «کردها دیگر اکثر مناصب نظامی برتری را که قبلا داشتند، در اختیار ندارند».

رئیس سابق ستاد ارتش همچنین از توقف انتقال تسلیحات توسط بغداد به نیروهای پیشمرگه انتقاد کرده است. او در ماه ژوئن علنا از این که دولت فدرال مانع از دستیابی اربیل به سیستم دفاع هوایی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده شده اعتراض کرد. او استدلال کرد که به دلیل حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به اقلیم کردستان، مجهز شدن کردها به چنین قابلیت هایی مورد نیاز است.

آمریکا مدت‌هاست که برای نیروهای کرد عراقی تسلیحات می‌فرستد. پنتاگون برای اولین بار در سال 2017 قرارداد مناقشه برانگیز تحویل توپ های هویتزر به نیروهای پیشمرگ را به عنوان حمایت از نقش اربیل در ائتلافی که در سال 2014 برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) تأسیس شد، تصویب کرد.

با این که هیچ دلیل رسمی برای تأخیر در ارسال سیستم دفاع موشکی برای کردها ارائه نشده، برخی از ناظران ادعا می کنند که انتقال این تسلیحات توسط اعضای چارچوب هماهنگی شیعه حاکم و مخالف تسلیح نیروهای پیشمرگه مسدود شده است.

جنجال اخیر به دنبال گذشت تقریبا یک سال تنش بین بغداد و اربیل بر سر عدم پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان توسط دولت فدرال رخ داد.

اتحادیه میهنی کردستان مستقر در سلیمانیه و رقیب حزب دمکرات کردستان  را به تشدید بحران متهم کرده است.

برخی از تحلیلگران ادعا می کنند که اتحادیه میهنی کردستان انتقال پهپادهای مسلح به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را که دشمن اصلی حزب دمکرات کردستان و ترکیه است، تسهیل کرده است.

با این که چارچوب هماهنگی شیعیان از زمان انتخابات پارلمانی عراق در سال 2021 تا حد زیادی با حزب دموکرات کردستان در تضاد بوده، اخیراً نزدیکی بین اربیل و نیروهای سیاسی شیعه که حول کمپین ادعایی سودانی برای دور دوم دور هم جمع شده اند، صورت گرفته است.

با این حال، به گفته کفاح محمود، مشاور رهبر حزب دمکرات کردستان، «جریان های بازدارنده» در چارچوب هماهنگی حاکم، برای محدود کردن هرگونه اتحاد سیاسی بین سودانی و حزب دموکرات تلاش می کنند.

کفاح محمود درباره علت مخالفت حلبوسی با تحویل سلاح به نیروهای پیشمرگ گمان می کند که ممکن است حلبوسی به دنبال جلب توجه نیروهای شیعه باشد که علیه نخست وزیر متحد شده اند و تلاش کرده است از مشاجره بر سر هویتزرها برای تضعیف دولت مستقر استفاده کند.

اکنون که هویتزرها در دست نیروهای پیشمرگه است، بعید است اربیل آنها جز در ازای پیشنهاد قانع کننده تر و یا درگیری نظامی رها کند

به نظر می رسد که اربیل علی رغم انتقادات، حمایت کافی برای دریافت تسلیحات در میان مراکز قدرت  درعراق را به دست آورده است تا هرگونه اقدام علیه خود را طرد کند.

به نظر می رسد که دولت سودانی – از جمله وزارت دفاع او- به دنبال خاتمه دادن به تنش است. در بیانیه وزارت دفاع درباره این موضوع از رسانه‌ها خواسته شده که « در دامن دروغ‌ها و جعل‌های ناشیانه نیفتند ».

نقش آشکار حلبوسی در دامن زدن به مناقشات نشان می دهد که رئیس سابق مجلس عراق احتمالاً قصد دارد تصویری سازگارتر برای شرکای احتمالی شیعه ایجاد کند. به نظر می رسد این اظهارات او تلاش برای بازگشت احتمالی به کرسی ریاست مجلس، یا انتصاب یکی از اعضای حزب او به این سمت باشد.

منبع: امواج مدیا

کد خبر 2776246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha