پویایی انجمن صنفی کارفرمایی شهرسازی گامی برای سامان بهتر کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ در اولین مجمع عمومی انجمن صنفی کارفرمایی شهرسازی استان کرمانشاه اعضای هیئت رئیسه انجمن صنفی کارفرمایی شهرسازی کرمانشاه مشخص شدند اتفاقی که به سامان بهتر شهرسازی در کرمانشاه کمک می کند.

به گزارش کردپرس؛ اولین مجمع عمومی انجمن صنفی کارفرمایی شهرسازی استان کرمانشاه، بیست و چهارم مرداد ماه ۱۴۰۳ در خانه صنعت کرمانشاه واقع در شهرک صنعتی بیستون با حضور مهندس فرهاد مرزی دبیر خانه صنعت و معدن کرمانشاه، مهندس سلیمی نماینده اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه و جمعی از دانشگاهیان و کارفرمایان حوزه شهرسازی استان کرمانشاه برگزار شد.

 پس از ثبت نام اساتید دانشگاه و کارفرمایان و فعالین در حوزه شهرسازی استان کرمانشاه انتخابات هیئت رئیسه اولین گام عملی انجمن صنفی کارفرمایی شهرسازی استان کرمانشاه بود.

در این انتخابات ۷ نفر برای هیئت رئیسه و سه نفر برای تصدی پست بازرسی انجمن ثبت نام کردند و پس از اخذ رای: دکتر روژین مرزی، مهندس یزدان یزدانفر، دکتر میلاد دوستوندی، دکتر مجتبی لرزنگنه و مهندس شیدا بگ‌رضایی به عنوان هیئت رئیسه به ترتیب بیشترین آرا و در بخش بازرسی نیز دکتر محمدرضا فرحناکی بیشترین رای را کسب کردند. مهندس محمد اعظمی و مهندس ایوب نوخاصی به عنوان اعضای علی البدل هیئت رئیسه و مهندس مریم جعفری بازرس علی البدل انتخاب شدند.

این مجمع اولین گام رو به جلوی حوزه شهرسازی استان کرمانشاه در سالیان اخیر بوده است. گرد هم آمدن چنین جمعی از متولیان امر توسعه، در ساحت آکادمیک و مجریان پروژه‌های اجرایی در کلانشهر کرمانشاه نوید تشکلی حرفه‌ای را می‌دهد تا اقدام به بسترسازی و کنشگری در رشته مغفول مانده شهرسازی در قلمرو استان کرمانشاه کنند.

پیشتر در ساختار توسعه کرمانشاه تلاش‌هایی صورت گرفته بود تا بتوان اجتماعی از مهندسان شهرسازی تشکیل شود هرچند که این گروه‌ها دست به اقدامات عملی مساعدی در بطن شهر و در راستای ارتقا کیفیت زیستی شهروندان کرمانشاه زدند اما با موانعی مواجه شدند. به همین منظور با تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی این بار زمینه‌ای فراهم شده است تا شهرسازان استان کرمانشاه دست به دست هم بدهند تا تحقق خواسته حداقلی شان بروز یابد.

شفافیت در امور و فداکاری برای جمع می‌تواند این مسئله خطیر را میسر کند آرمان جمعی این انجمن به عنوان کنشگران امروز شهرسازی آن است تا با همدلی و کار تیمی مسیر توسعه پر سنگلاخ استان کرمانشاه را به پیش ببرند

انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان شهرسازی استان کرمانشاه پس از پیگیری‌های فراوان با اخذ مجوز از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار نمود. این انجمن یک تشکل صنفی است که اعضای آن کلیه مهندسان شهرسازی با کلیه گرایش‌های آن هستند. این تشکل صنفی همچون هر نهاد نوپای دیگری با شعار احقاق حقوق صنفی در جهت تثبیت جایگاه مهندسان شهرسازی در نهادهای حرفه‌ای و ایجاد زمینه مناسب برای گسترش زمینه‌های شغلی جامعه شهرسازی فعالیت خود را در مسیری پرچالش شروع و تا تحقق اهداف ادامه خواهد داشت.

در ابتدا دیدگاه اعضای این انجمن نسبت به نیاز مبرم به شکل‌گیری انجمن‌های شهرسازی در حوزه‌های مختلف و خصوصا کشور عزیزمان ایران ارائه می‌شود.

پس از شکل‌گیری رشته برنامه‌ریزی شهری و گسترش آن در جهان، دانشکده هنرهای زیبا یک دوره برگزار نمود تا از میان معماران بتواند برنامه‌ریزان شهرسازی پرورش دهد. ازین‌روی آموزش شهرسازی توسط معماران آغاز شد یعنی کسانی که به شهر نگاهی در مقیاس شهرسازی نداشتند.

وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و حتی مشاوران شهرسازی هم به طور کلی در اختیار رشته‌های معماری و عمران قرار گرفتند.

حال فارغ‌التحصیلان شهرسازی پس از گذشت چند دهه به میدان آمده‌اند ولی نه از کار مرتبط خبری هست و نه حتی به هیچ کس اجازه داده می‌شود که مباحث شهرسازی را از سلطه و قلمروی دیگر رشته‌ها خارج کند. دانشجویانی که با هزاران امید و آرزو وارد دانشگاه شده با ناامیدی ادامه می‌دهند چراکه هنوز هم در دانشگاه‌ها و گروه‌های شهرسازی، رشته‌های دیگری با عنوان هیئت علمی بر صدر قرار دارند که به جای نشان دادن مسیر درست برای احقاق حقوقشان از ناکارآمدی رشته سخن می‌گویند.

عدم برخورد مناسب با فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند آسیب جدی به حوزه کاری و حرفه شهرسازی وارد نموده که در چنین وضعیتی نه‌تنها هزاران حرفه‌مند این رشته ممکن است متضرر شوند بلکه میلیون‌ها نفر از مردم هم خسارت ببینند و باقی مانده منابع طبیعی، فرهنگی و… در کشور در مقیاس‌های گوناگون از بین برود. تحول رشته شهرسازی نیازمند دگرگونی در الگوی کار است. چرا که شهرسازی در سرشت خود، دانش و حرفه‌ای نوآور و تحول‌ساز است‌ در حالی که در ایران و به خصوص در کرمانشاه به لطف وجود بزرگان دورشته‌ای پیشه‌ای بی‌استفاده، بی هیچ توانایی و ناتوان رقم خورده است. در ادامه این روند متخصصین شهرسازی در سیطره‌ی یک هماورد پروژه‌گیری اسیرند؛ چون باید روزگار بگذرانند و پس از دستیابی نیز باید پیرو دیدگاه‌های کارگزارانی باشند که گویی زاده این رشته هستند.

شهرهای ما این‌گونه توسعه می‌یابند و این نابسامانی همه برای این است که فرآیند شهرسازی ما با قانون‌ و آیین‌نامه‌های پا به سن گذاشته و اسیر سنت‌های جاافتاده شهرسازی از دهه‌های گذشته دچار کاستی شده است؛ لذا در این برهه از زمان تلاش در این حوزه برای بقا و سعادت جامعه می‌تواند مفید باشد. این انجمن برای جداسازی، استقلال، هویت بخشی و اقتدار رشته شهرسازی در استان بنا نهاده شده است.

منبع: میلکان آنلاین

کد خبر 2776257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha