آرای لیست و نامزدهایی که به حد نصاب کسب کرسی نمی‌رسند چه می‌شوند؟

آرای نامزدهایی که به‌تنهایی به حد نصاب یک کرسی نرسند، باطل می شود اما رأی‌های اضافی لیست‌ها به نفع آن نامزدهایی محاسبه می‌شود که بیشترین رأی را کسب کرده‌ ولی به حد نصاب یک کرسی نرسیده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، نبرد عمر مسئول کمیته انتخابات اقلیم کردستان در کمیسیون عالی مستقل انتخابات اعلام کرد: در صورت باقی ماندن هر رای برای رسیدن به حد نصاب کسب یک کرسی، بیشترین آرا به آرای نامزدی که در همان حوزه بیشترین رای را کسب کرده اما نمیتواند یک کرسی را کسب کند، اضافه می شود.

نبرد عمر توضیح بیشتری داد و گفت: اگر یک لیست ۱۰۵ هزار رأی کسب کند و ۱۰ هزار رأی اضافی داشته باشد، آن ۱۰ هزار رأی به نامزدی تعلق می‌گیرد که بیشترین رأی را کسب کرده است، اما به حد نصاب لازم برای یک کرسی نرسیده است. لزومی ندارد که این رأی‌های اضافی یا باقی‌مانده برای همان لیست باشند و ممکن است به نامزد دیگری از لیست دیگری تعلق بگیرند.

مسئول کمیته انتخابات اقلیم کردستان در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اشاره کرد که برای نهایی کردن کرسی ها از سیستم (آرای باقی مانده) تبعیت خواهد شد.

به منظور توضیح بیشتر درمورد این سیستم، آرام برادوستی، کارشناس سیستم‌های انتخاباتی گفت: به عنوان مثال در استان اربیل که ۳۲ کرسی و دو کرسی اقلیت دارد، هشت لیست مختلف به همراه چهار نامزد مستقل با هم رقابت می‌کنند، مجموع آراء تمامی احزاب جمع‌آوری شده و سپس این آراء بر ۳۲ کرسی تقسیم می‌شود، در این مرحله، ارزش هر کرسی در حوزه اربیل تعیین می‌گردد.

آرام برادوستی افزود: در مرحله دوم، محاسبه می‌شود که هر لیست چند کرسی به دست می‌آورد. آرای کلی هر لیست یا حزب سیاسی بر اساس ارزش هر کرسی تقسیم می‌شود.

این کارشناس سیستم انتخاباتی توضیح داد: برای مثال، اگر حزب دمکرات ۲۶۵ هزار رأی در حوزه اربیل به دست آورد، این تعداد بر ارزش تعداد کرسی‌ها تقسیم می‌شود تا مشخص شود چند کرسی کسب کرده‌اند. سپس ممکن است مقداری رأی اضافی باقی بماند، این رأی‌های اضافی در مرحله دوم به نامزدی از همان لیست (یا هر لیست دیگر) که بیشترین رأی را کسب کرده اما به حد نصاب لازم برای کسب یک کرسی نرسیده است، تعلق می‌گیرد.

آرام برادوستی اشاره کرد: ارزش هر کرسی برای هر استان متفاوت است و بستگی به میزان مشارکت دارد.

انتخابات ویژه قرار است در ۱۸ ماه جاری برگزار شود و در ۲۰ ماه جاری نیز انتخابات سراسری برای ششمین دوره پارلمان کردستان بر گزار می گردد. بنا به اعلام کمسیون عالی انتخابات عراق، مراکز و حوزه‌های رأی‌گیری از ساعت ۷ صبح باز خواهند شد و در ساعت ۶ عصر بسته می‌شوند.

کد خبر 2776283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha