330 پرونده برای نابینایان و کم بینایان در بانه تشکیل شده است

سرویس کردستان- رییس اداره بهزیستی شهرستان بانه با بیان اینکه در کردستان بیش از پنج هزار پرونده نابینایان و کم بینایان تشکیل شده گفت: در شهرستان بانه 330 پرونده برای نابینایان و کم بینایان تشکیل شده که اداره بهزیستی به آنها خدمات ارائه می دهد.

به گزارش خبرنگار کرد پرس حسین حسین زاده در مراسم نمادین روز جهانی عصای سفید در بانه با اشاره به جایگاه ویژه نابینایان و کم بینایان در جامعه اظهار داشت: اداره بهزیستی خدماتی مانند دستگاه به دید، عصای سفید، برجسته نگاری، لوح و قلم، وسایل ورزشی ویژه نابینایان مانند توپ گلبال، خدمات بیمه، ذره بین دیجیتالی و زمینه سازی برای اشتغال با پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغالزایی است.

وی افزود: در زمینه مناسب سازی معابر برای نابینایان و کم بینایان مشکلات خاصی وجود دارد البته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و مشکلات همچنان وجود دارد لازم است در این زمینه اقدامات بیشتری برای حضور بدون دغدغه نابینایان و کم بینایان فراهم شود.

حسین زاده هدف از برگزاری مراسم نمادین روز جهانی عصای سفید را اینگونه عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری مراسم نمادین این است که جامعه با دید ترحم به آنها نگاه نکنند و این که نابینای و کم بینای محدودیت نیست و نابینایان و کم بینایان می توانند مانند دیگر افراد از کلیه امکانات در جامعه برخوردار شوند.

وی افزود:روز جهانی عصای سفید امسال با شعر دسترسی به فناوری، نوید بخش مشارکت های اجتماعی نام گذاری شده عصای سفید نماد استقلال، تحرک و خود باوری نابینایان است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان بانه اظهار داشت: امسال برای پیشگیری از مشکلات کودکان در آینده برنامه غربالگری بینای سنجی ویژه کودکان سه تا 6 سال اجرا می شود که امسال  باید برای 9 هزار کودک در بانه غربالگری انجام می شود که تاکنون برای پنج هزار کودک غربالگری بینایی انجام شده است.

معلولیت و نابینایای محدودیت نیست

در ادامه عضو انجمن ئاسو رون نیز ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی عصای سفید گفت: معلولیت و نابینایای محدودیت نیست و به دیده ترحم با آنها رفتار نکنیم.

حیدر نادری اضافه کرد: اگر احساس کردیم نابینایی نیاز به کمک دارد بایستی ابتدا از او سوال کنیم که نیاز به کمک دارد یا نه؟ در صورتی که نیاز به کمک داشته باشید با وی همراه شویم.

وی با اشاره به خصوصیات رفتاری نابینایان تاکید کرد: نظم امر مهمی برای نابینایان است در صورتی خواستم وسایل شخصی نابینایی را جابجا کنیم باید قبلا از وی سوال کنیم و با صدای بلند با آنها صحبت نکنیم.

به مناسبت روز جهانی عصای سفید در بانه تعدادی از نابینایان و کم بینایان بانه از سه راه بیمارستان صلاح الدین تا میدان انقلاب پیاده رفتند این برنامه به منظور آگاهی بخشی به جامعه برگزار شد.

کد خبر 2776466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha