بخشنامه سازمان ثبت، خزان مطبوعات کردستان را رقم می زند

خانه مطبوعات و رسانه های استان با صدور بیانیه ای به بخشنامه اخیر سازمان ثبت اسناد در زمینه های آگهی های رسانه ای اعتراض کرد.

به گزارش کرد پرس در این بیانیه آمده است: «بخشنامه اخیر سازمان ثبت اسناد در زمینه عدم چاپ آگهی های ثبتی در روزنامه ها و نشریات محلی که به صورت غیر قانونی ابلاغ شده است، حیات رسانه های کردستان را رسما به مخاطره می اندازد.

 ابلاغ این بخشنامه موجب خزان زدگی بهار نیم جان رسانه های مکتوب خواهد شد؛ چرا وقتی قلب اقتصاد رسانه، دچار چنین شوک عظیمی می شود؛ بدون تردید مطبوعات، به‌ عنوان مهم‌ترین ابزار توسعه متوازن و پایدار،که نقش مهمی در گردش آزاد و مسئولانه اخبار و اطلاعات وتربیت نسل‌های مطالبه‌گر در راستای منافع ملی دارند، با مرگ حتمی مواجه خواهد شد.
با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و هزینه‌های چاپ و نشر، قیمت تمام ‌شده یک رسانه مکتوب با هیچ منطق و توجیه اقتصادی قابل تحمل نیست. در حقیقت مدیران و روزنامه‌نگاران رسانه‌های مکتوب را باید به ‌عنوان نیروهای وفادار و فداکاری تلقی کرد که بدون چشم داشت در حال خدمت هستند. 
هنوز کمر شکسته رسانه های مکتوب این استان توسعه نیافته زیر توفان کرونا راست نشده است و ضرر و زیان این بیماری بر اقتصاد رسانه کردستانی ها سایه انداخته است؛ درصورت عدم ابطال این بخشنامه غیر قانونی رسما رسانه های این استان فرهنگی تعطیل و شمار زیادی از نیروهای انسانی ماهر وکارآزموده بیکار می شوند. 
همه کشورهای توسعه‌یافته مسیر پیشرفت خود را از طریق رسانه و مطبوعات طی کرده‌اند و بسیاری از آنها دارای مطبوعاتی تاثیرگذار حتی در عرصه بین‌المللی هستند. هرگونه وضع قوانین که محدودیت‌های مالی و اقتصادی بیشتری بر پیکر نحیف مطبوعات تحمیل کند، باید با پیوست‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی همراه باشد. نباید مطبوعات را دچار اضطراب و دغدغه‌های اقتصادی کنیم. این رابطه باریک‌تر از مو را باید تقویت کنیم، نه اینکه با قیچی آن را قطع کنیم.
در شرایطی که بعضی به دنبال حذف آگهی‌های ثبتی از مطبوعات هستند، باید پرسید آیا چنین اقداماتی راهی به سوی کاهش شفافیت و تضعیف رسانه‌ها در دولت وفاق ملی نیست؟
سیاست‌های اخیردرحذف آگهی‌های ثبتی،به‌ویژه درجراید محلی،عملا به خاموشی بخشی از مطبوعات مستقل می انجامد.»

هیات مدیرخانه مطبوعات و رسانه های استان کردستان

کد خبر 2776486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha