ایران حق دارد در برابر اسرائیل از خود دفاع کند

سرویس ترکیه - هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه حق دفاع ایران از خودش در برابر حمله اسرائیل را به رسمیت شناخت.

به گزارش کردپرس، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در یک برنامه تلویزیونی حق دفاع مشروع ایران از خودش در برابر حمله اسرائیل را به رسمیت شناخت. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ترکیه نیز حق دارد در برابر نیروهای کرد در سوریه و عراق که از سوی آمریکا حمایت می شوند از منافع خود دفاع کند، با این حال ترکیه هیچ چشمداشتی به خاک کشورهای دیگر ندارد.

فیدان با شرکت در برنامه زنده کانال خبر گلوبال، فیدان در پاسخ به سوالی مبنی بر کشته شدن یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس، با بررسی موضوع جنگ در منطقه، گفت: «متأسفانه غزه به گورستانی در فضای باز تبدیل شده است که در آن ده ها هزار انسان بیگناه به قتل رسیده و نسل کشی کرده اند.»

فیدان در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت جنگی بین اسرائیل و ایران وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: "این را باید به عنوان یک احتمال بالا در نظر گرفت. من فکر می کنم این دقیق ترین قدم برای کشورهای منطقه خواهد بود که آن را برای ما به عنوان یک احتمال بالا ارزیابی کنند. زیرا ما باید برای چنین احتمالی آماده باشیم. البته به عنوان یکی از کشورهای منطقه ما خواستار گسترش جنگ در منطقه نیستیم. ما مایل به بی ثباتی در منطقه نیستیم.»

فیدان با بیان اینکه «ترکیه در 20 سال گذشته تلاش های زیادی برای تضمین صلح و پایان دادن به درگیری ها انجام داده است» گفت: «ما به هیچ وجه طرفدار درگیری ایران در جنگ یا آغاز جنگ نیستیم و کاملا مخالف این موضوع هستیم. اما از سوی دیگر، اگر ایران برای دفاع مشروع از خود اقدام کند، حق آن را به رسمیت می شناسیم».

فیدان در پاسخ به این سوال که ترکیه چقدر برای جنگ جهانی احتمالی آماده است، گفت: «بسیاری از ارگان‌های دولتی مشغول آماده‌ شدن برای چنین شرایطی هستند.»

وزیر امور خارجه ترکیه، با تأکید بر توانمندی‌های ترکیه در تحلیل منطقه‌ای و جهانی، به تحولات سیاسی، اقتصادی و فناوری جهان اشاره کرده و خاطرنشان کرد که ترکیه با وجود قرار داشتن در مرکز چالش‌های منطقه‌ای طی ۲۰ سال گذشته، توانسته است با موفقیت از این شرایط عبور کند و اکنون به عنوان یک قدرت پایدار در منطقه ایستاده است. او تأکید کرد که سیاست ترکیه بر مبنای ثبات و توسعه منطقه‌ای است و این کشور هیچ‌گونه چشمداشت و ادعای ارضی نسبت به سرزمین های کشورهای دیگر ندارد.

فیدان همچنین به همکاری برخی کشورهای غربی با نیروهای کرد در سوریه و عراق (PKK و YPG) اشاره کرد و از آمریکا و دیگر کشورها خواست که این همکاری‌ها را پایان دهند، زیرا این موضوع به نفع هیچ کشوری نیست. او تأکید کرد که ترکیه در حفاظت از منافع و امنیت خود در منطقه، حتی در مقابل قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، مصمم است و هر جا که لازم باشد، از منافع خود دفاع خواهد کرد.

کد خبر 2776584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha