عراقچی: کشورهای منطقه اجازه استفاده از خاک‌ خود علیه ایران را نخواهند داد

سرویس ترکیه - وزیر امور خارجه ایران گفت که در گفتگو با مقامات کشورهای منطقه آن‌ها به ایران اطمینان داده اند که اجازه استفاده از خاک خود علیه ایران را نخواهند داد.

به گزارش کردپرس، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران طی نشست خبری مشترک با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در استانبول درباره حمله احتمالی اسرائیل به کشورش اظهارداشت: در رایزنی‌هایی که با کشورهای منطقه داشتیم، آن‌ها تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند که از خاک و فضای آن‌ها علیه ایران استفاده شود.

بنا بر گزارش آناتولی، عراقچی با تاکید بر اهیمت روابط میان تهران و آنکارا، تصریح کرد: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم و بر گسترش روابط تاکید داریم. در این دیدارها در ارتباط با تقویت امنیت مرزی، مبارزه با قاچاق تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، تقویت تجارت مرزی و همکاری‌های بانکی بین دو کشور، همکاری در حوزه کشاورزی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای رایزنی و گفتگو کردیم.

او با اشاره به افزایش تنش در منطقه، اظهار داشت: منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار دهد. احتمال بروز جنگ در منطقه احتمال جدی است و هیچ‌کس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی از این وضعیت سود نمی‌برد. نگرش ترکیه در حمایت از مردم فلسطین و ایستادگی در برابر جنایات اسرائیل قابل تحسین است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد: گسترش جنگ در منطقه یک تهدید جدی است، ما طرفدار صلح هستیم اما برای هر سناریویی آماده هستیم. رژیم اسرائیل هیچ محدودیتی در جنایات جنگی که مرتکب می‌شود نمی شناسد. ما از آتش‌بس دائمی و فوری در غزه و لبنان حمایت می‌کنیم.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری سومین نشست سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز جنوبی در استانبول گفت: ما در این نشست اداره جمعی خود را برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام کردیم.

عراقچی: کشورهای منطقه اجازه استفاده از خاک‌ خود علیه ایران را نخواهند داد

هاکان فیدان: خطر گسترش جنگ به کل منطقه را هرگز نباید دست‌کم گرفت

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در سخنانی گفت: اسرائیل باید به اقدامات و گفتمان‌های خود که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند پایان دهد.

او تاکید کرد: خطر گسترش جنگ (حملات اسرائیل) به کل منطقه را هرگز نباید دست‌کم گرفت؛ در شرایط بحرانی هستیم که ممکن است عواقب جدی در سطح جهانی داشته باشد.

فیدان با تاکید بر اینکه «کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه‌ای باید از برداشتن گامی غیرقابل برگشت، اجتناب کنند»، تصریح کرد: ترکیه خواهان توقف جنگ و برقراری صلح است؛ برای کاهش تنش کنونی باید فورا در غزه آتش‌بس اعلام شود.

او تصریح کرد: اسرائیل باید به حملات خود علیه لبنان پایان دهد و از انواع رفتارهای تهاجمی و تحریک‌آمیز دست بردارد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: هیأت حماس با ما در خصوص اینکه چگونه می‌توانند کمک‌های بشردوستانه بیشتری به برادران خود در غزه برسانند و چگونه بسیج بین‌المللی ایجاد کنند، گفتگو کردند. صلح در فلسطین را بسیار مهم و راهبردی می‌دانیم.

کد خبر 2776611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha