سرخط خبرهای 28مهرخبرگزاری کردپرس

سرخط خبرهای 28مهر منتشر شده در خبرگزاری کردپرس در استودیو خبر تقدیم حضور مخاطبان می شود.

بی اعتمادی کردها به طرح صلح ترکیه
اخیرا برخی سیاستمداران ترکیه از جمله دولت باغچه لی، رهبر حزب افراطی حرکت ملی ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نشانه هایی از تمایل برای ازسرگیری روند صلح با کردهای این کشور بروز داده اند.
دو موسسه میدل ایست آی و میدل ایست فورم، با اشاره به این که مقامات دولت ترکیه قبلا هم مذاکرات صلح با رهبران سیاسی کرد انجام داده اند، ناموفق بودن مذاکرات صلح در گذشته را به عدم صداقت آنها برای حل دائمی مسئله کردهای ترکیه نسبت داده اند.
در یاداشت های این دو موسسه  به استقبال مجدد رهبران کرد ترکیه از پیگیری روند صلح میان آنکارا و کردها، بویژه پ.ک.ک اشاره شده است. اما نکته مهمی که به آن اشاره شده، این است که دولت ترکیه با توجه به تشدید تنشها در خاورمیانه بعد از حملات اسرائیل به فلسطین و لبنان، نگران تسری این مهم به ترکیه با توجه به عملیات نظامی مداوم آنکارا علیه کردها در ترکیه، عراق و سوریه است. 

اختصاص ۱.۶ تریلیون لیر بودجه ۲۰۲۵ ترکیه به جنگ و تسلیحات
 
در نشست مربوط به لایحه قانون بودجه سال ۲۰۲۵، جودت ییلماز، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود تأکید کرد که ترکیه برای کاهش وابستگی به تجهیزات دفاعی خارجی و ارتقای توان دفاعی خود، ۹۱۳.۹ میلیارد لیر برای هزینه‌های نظامی و ۶۹۴.۵ میلیارد لیر برای امنیت داخلی در نظر گرفته شده است. 
وی ادامه داد: با توجه به بودجه سال ۲۰۲۵ ترکیه، اختصاص بیش از ۱.۶ تریلیون لیر به جنگ و تسلیحات، نشان از اهمیت روزافزون مسائل امنیتی و نظامی برای دولت ترکیه دارد. 


نیروهای آمریکا برای حمایت از کردستان سوریه در اربیل ماندند
 
پس از توافق میان آمریکا و عراق برای تغییر وظایف نیروهای ائتلاف و کاهش نیروهایشان در عراق، بخشی از نیروهای آمریکایی به منظور کمک و حمایت از عملیاتهای خود در کردستان سوریه در اقلیم کردستان باقی می‌مانند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که بغداد و واشنگتن بر سر خروج نیروهای ائتلاف از عراق توافق کرده‌اند و طبق این توافق، ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی که در عراق باقی مانده‌اند، طی دو مرحله تا سال ۲۰۲۶ خارج خواهند شد.
بر اساس گزارشی از مجله آمریکایی فارن پالیسی، بغداد و واشنگتن توافق کرده‌اند که تعدادی از نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان باقی بمانند تا از عملیات‌های آمریکا در شمال و شرق سوریه (کردستان سوریه) حمایت کنند.

کد خبر 2776597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha