سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان ماه در کردستان آغاز می شود

پنجمین دوره سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان سال جاری به مدت ۴۵ روز تا ۲۶ آذر به اجرا در می آید و از پنجم دی تا ۱۳ همین ماه بازشماری انجام می شود.

به گزارش کرد پرس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در نشست خبری با رسانه های کردستان که با موضوع اجرای سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ برگزار شد، با اشاره به اینکه هیچ برنامه و اقدامی بدون وجود اطلاعات قابل انجام نیست، گفت: کشاورزی یکی از مهمترین بخش های نظام ملی به شمار می آید چراکه امنیت غذایی ما در این بخش قابل تامین است.

اکبر محمدی با اشاره به اینکه مبنای هر نوع تصمیم گیری، اطلاعاتی است که بر پایه داده، به دست می آید، اظهار کرد: هیچ برنامه و اقدامی بدون وجود اطلاعات قابل انجام نیست.

وی با بیان اینکه نیازمند اطلاعات و داده های مستند و به روز هستیم، افزود: وجود اطلاعات دقیقی از نظام کشاورزی، تقویم کشاورزی، تطبیق آن براساس نیازهای منطقه مستلزم اجرای سرشماری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: در جریان سرشماری ها همیشه دچار چالش های می شویم مانند اینکه خانوارها بر این باورند که جمع آوری اطلاعات برای دسترسی به وضعیت مالی آنها و برای پرونده مالیاتی است.

محمدی یادآور شد: این قول را به مردم می دهیم که همانگونه که در قانون نیز بر آن تاکید شده این اطلاعات کاملا محرمانه خواهد بود و در اختیار هیچ دستگاه اجرایی قرار نمی گیرد و صرفا در راستای برنامه ریزی برای توسعه حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وابستگی کردستان به بخش کشاورزی بیشتر از سایر استان های کشور است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: دریافت این اطلاعات می تواند در بیان شاخص های مختلف مانند نرخ تورم، نرخ بیکاری و ... موثر باشد و از سوء استفاده عده ای در راستای آمارسازی جلوگیری کند.

مسعود سالمی گفت: بر اساس قانون هر ۱۰ سال یک بار باید سرشماری کشاورزی در کشور صورت گیرد که با توجه به اینکه آخرین سرشماری سال ۱۳۹۳ باید امسال این طرح اجرا شود تا اطلاعات مورد نیاز در حوزه کشاورزی را به دست آورد.

وی اظهار کرد: باید اطلاعات فعالیت های ۹گانه مانند دامداری، باغداری، زراعی و ... را جمع آوری کرد که بر اساس این اطلاعات برنامه های توسعه ای برای توسعه کشاورزی استان با توجه به اینکه بخش عمده ای از اشتغال کردستان مرتبط با این حوزه است، را تدوین کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان افزود: در حال حاضر حدود ۲ درصد از تولیدات کشاورزی کشور در کردستان تولید می شود که سهم ناچیزی است و با توجه به اراضی حاصلخیز و آب های جاری، می توان بیشتر نقش ایفا کرد.

سالمی ادامه داد: وابستگی استان به بخش کشاورزی بیشتر از سایر استان های کشور است چرا که ۲۰.۶ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است در حالی که میانگین کشوری در این حوزه ۱۴ درصد است.

وی باره به اینکه هزار و ۶۷۱ روستا به صورت تمام شماری در آن سرشماری انجام می شود، یادآور شد: ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ بهره بردار بخش کشاورزی در استان داریم که در ۴۵ روز اطلاعات تعیین شده از آنها توسط آمارگیران اخذ می شود.

کد خبر 2776644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha