سرخط خبرهای 30مهرخبرگزاری کردپرس

سرخط خبرهای 30مهر منتشر شده در خبرگزاری کردپرس در استودیو خبر تقدیم حضور مخاطبان می شود.

فتح الله گولن درگذشت

فتح الله گولن سرکرده سازمان گولنیست (فتو) در سن 83 سالگی و بر اثر کهولت سن و مشکلات قلبی و عروقی در پنسیلوانیای آمریکا درگذشت.
گولن در سال های پایانی عمر خود در عمارتی بزرگ و لوکس در پنسیلوانیا زندگی می کرد و تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا(سی آی ای) قرار داشت. 
سایت هرکول با انتشار خبر مرگ گولن، نوشت: استاد فتح‌الله گولن که لحظه‌های عمر خود را صرف خدمت به دین اسلام و بشریت کرد، امروز (20 اکتبر) به رحمت خدا رفت.
رابطه گولن و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، در ابتدا هم‌پیمانی نزدیکی بود و هر دو از محافظه‌کاران مذهبی بودند که هدفشان مقابله با الیت‌های سکولار و نظامیان حاکم بر ترکیه بود. اما این رابطه در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، به ویژه پس از سال ۲۰۱۲، به تیرگی گرایید و اردوغان جنبش گولن را متهم به نفوذ در نهادهای دولتی ترکیه، به ویژه در سیستم قضایی و پلیس، کرد و اعلام کرد که این جنبش به دنبال تضعیف دولت او است.


سکوت آمریکا در برابر حملات جنگجویان قبایل به کردها در دیرالزور

حملات جنگجویان قبایل عرب شرق دیرالزور به نیروهای کرد سوریه که در سال 2023 هفته ها ادامه داشت، در اوایل آگوست 2024 تکرار شد و درگیری میان نیروهای کرد و شبه نظامیان وابسته به قبایل عرب در شرق دیرالزور کشته و مجروح شدن دهها تن از نیروهای طرفین را به دنبال داشت.
 موسسه صلح کردی در آمریکا که تحولات مناطق کردنشین را رصد می کند، علت تکرار این حملات علیه نیروهای کرد در شرق دیرالزور را سکوت و بی تفاوتی آمریکا نسبت به وضعیت کردها در این منطقه دانست.
 این موسسه تاکید کرده است نیروهای آمریکا نسبت به حملات جنگجویان قبایل عرب در این منطقه به نیروهای کرد واکنش چندانی نشان نداده و فقط در زمانی که به پایگاه های آنها در این مناطق حمله صورت می گیرد، وارد عمل می شوند.
این اندیشکده هشدار داده است ممکن است مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به منطقه بحرانی دیگری در خاورمیانه تبدیل شود. 


کشته شدن دو عضو ارشد PKK در سلیمانیه

در عملیاتی که توسط سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در کردستان عراق انجام شد، دو تن از اعضای ارشد PKK با نام‌های جایزه سلبر، با نام سازمانی «برفین روژ»، و امینه اولاش، با نام سازمانی «تکوشین دلگش»، جان خود را از دست دادند. 
میت اعلام کرد که این دو تن به اتهام جمع‌آوری پول از مردم محلی برای تامین مالی PKK و مشارکت در فعالیت‌های این سازمان، تحت پیگرد بودند.
سلبر و اولاش در جذب جوانان برای عضویت در PKK نقش داشتند و دستورات عملیاتی را به شاخه‌های جوانان PKK در ترکیه منتقل می‌کردند.

کد خبر 2776674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha