دولت جدید اقلیم کردستان پس از انتخابات چگونە تشکیل خواهد شد؟

گام بعدی احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان پس از اعلام نتایج انتخابات ششمین دوره پارلمان، تشکیل دولت جدید است.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان۲۴، گام بعدی احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان پس از اعلام نتایج انتخابات دور ششم پارلمان، تشکیل دولت جدید است که طبق قانون اساسی و قوانین موجود باید در مدت زمانی مشخص، ریاست پارلمان انتخاب شود و کابینه جدید دولت اقلیم کردستان تشکیل گردد.

مکانیسم قانونی تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان به این صورت است: حداکثر تا ۱۰ روز پس از تایید نتایج انتخابات از سوی کمیسیون، رئیس اقلیم کردستان از پارلمان درخواست می‌کند تشکیل جلسه دهند، در اولین جلسه با اکثریت ۵۰+۱ رئیس پارلمان انتخاب می‌شود و پس از ادای سوگند قانونی، دوره قانونی ریاست اقلیم کردستان پایان می‌یابد و پارلمان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

گام دوم این است که پارلمان اقلیم کردستان مدت ۳۰ روز درگاه ثبت نام برای کاندیدا شدن برای ریاست اقلیم را باز می‌کند، سپس با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان، رئیس اقلیم کردستان انتخاب می‌شود.

رئیس منتخب اقلیم کردستان سوگند قانونی یاد می‌کند، پس از این مرحله، نامزد بزرگترین فراکسیون پارلمان مأمور می شود تا در مدت ۱۵ روز پس از انتخاب رئیس اقلیم، دولت اقلیم کردستان را تشکیل دهد.

رئیس کابینه در مدت ۳۰ روز وزرا را معرفی می‌کند، نخست‌وزیر منتخب، نام وزرا و برنامه دولت را به پارلمان ارائه می‌دهد، وزرا به صورت فردی رای اعتماد می‌گیرند و برنامۀ دولت نیز با اکثریت آراء نمایندگان مورد تایید قرار می‌گیرد.

کد خبر 2776756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha