اداره انتخابات عراق: تقلبی در انتخابات پارلمانی کردستان رخ نداده است

رئیس اداره انتخابات در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق وقوع هر گونه تقلبی را در روند انتخابات پارلمانی کردستان تکذیب و اعلام کرد کسی که مدعی وقوع تقلب در انتخابات است باید ادعای خود را اثبات کند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، روز چهارشنبه عامر موسی حسینی رئیس کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات و رئیس اداره انتخابات درکمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در گفتگو با «روداو» اعلام کرد ادعای تقلب در انتخابات و دستکاری کردن آرا صحت ندارد و یک ادعای بی اساس است، هر کس که مدعی چنین ادعایی است باید آن را ثابت کند، این انتخابات در نهایت شفافیت و بی طرفی و با بهترین فناوری انتخابات از طریق کارت هویتی (بایومتریک) برگزار شده است؛ ثبت آمار رای گیری نیز به صورت الکترونیکی انجام گرفته است و هیچ کس قادر نبوده است به جای فرد دیگری رای دهد، علاوه بر آن در داده‌هایی مانند نام کامل (نام، نام پدر و نام پدربزرگ)، آنها نیز در میان شعب اخذ رای توزیع شده‌اند، و هیچ کس نتوانسته است در شعبه‌ای رای بدهد که نام او در آن شعبه ثبت نشده باشد.

عامر موسی گفت: «قبل از آغاز روند رای گیری اداره مدیر شعبه اخذ رای، صندوق رای را به معاونین احزاب سیاسی نشان داده است و بعداز ساعت ۱۲ ظهر نیز دستگاههای انتخاباتی گزارش آرای نصف روز و کسانیکه رای داده‌اند را اعلام کرده‌اند. در پایان روند رای گیری نیز همین کار انجام گرفته است، پس از باز کردن صندوقهای رای، تفکیک آرا به صورت دستی انجام گرفته تا میزان مطابقت آنها با اطلاعات دستگاهها مشخص شود، حالا می‌پرسم در این صورت در کجا تقلب رخ داده است»؟

وی در خصوص اتهام تغییر مهر فرد رای دهنده گفت این کار به هیچ عنوان امکانپذیر نیست زیرا برگه مربوطه با مهر مخصوص، مهر می‌شود همچنین مهر کمیسیون را نیز دارد که شناسایی می‌شود، زمانی برگه رای به داخل صندوق انداخته می‌شود دستگاه روی صندوق آن را اسکن می‌کند و اطلاعات آن در دستگاه ثبت می‌شود، زمانی که برگه وارد صندوق شد، همین دستگاه از برگه تصویربرداری می‌کند و تایید می‌کند که برگه وارد صندوق شده است، از این رو نمی‌توان ادعا کرد که فردی مهر مربوطه را پاک کرده است، علاوه بر این تصویر برگه در داخل دستگاه مربوطه نیز ثبت شده است. این دستگاه، ویژه تصویربرداری از برگه رٲی است.

عامر موسی افزود: ادعای وقوع تقلب انتخاباتی تلاش برای تحریف واقعیت است. این کار اقدامی برای برهم زدن روند انتخابات است، از کسانی که چنین ادعایی دارند می‌خواهم که شکایت خود را از شعبه مورد نظر تنظیم کنند تا صندوقهای آن باز شوند و از صحت انتخابات اطمینان حاصل کنند.

وی تصریح کرد: این اولین بار است که چنین سیستمی در انتخابات پارلمانی کردستان به کار گرفته میشود، قبلا در انتخاباتهای فدرالی مورد استقاده قرار گرفته و آخرین بار نیز در انتخابات شوراهای استانی استفاده شد. در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ نیز در انتخابات مجلس عراق از این سیستم استفاده شده است. برای هر انتخابات نیز نرم‌افزار و برنامه‌های آن آپدیت شده‌اند، با یک شرکت بین‌المللی که کار آن جستجو و پشتیبانی الکترونیکی و بررسی کارکرد این دستگاههاست قرارداد منعقد کرده‌ایم. این شرکت، ویژه نظارت بر انتخابات از لحاظ الکترونیکی است، ما نیز با استناد به اطلاعات موجود، برنامه‌های آن را ارتقا می‌دهیم و سرعت مراحل را افزایش می‌دهیم.

رای گیری ویژه  ششمین دوره انتخابات پارلمان کردستان در ۱۸ ماه جاری میلادی و رای گیری عمومی در ۲۰ ماه جاری برگزار شد.


 

کد خبر 2776800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha